Kvinnlig könsstympning

Många har nog hört talas om kvinnlig könsstympning, det hade jag också innan jag hade läst Waris Diries böcker. Men jag hade ingen aning om vilket lidande det orsakade kvinnan, inte bara vid ingreppet, utan hela livet ut.

En flicka blir oftast stympad vid sexårs-åldern. Utsätts hon för den grymmaste typen av omskärning så skärs nästan allting bort, sedan sys hon ihop igen. Urin och menstrutation kommer ut genom ett hål som är några mm stort. Det gör att de flesta kvinnor som blir utsatta för stympning får fruktansvärda smärtor när dem har mens. Och att ha sex och föda är hemskt för kvinnan. Att föda barn är otroligt smärtsamt och både för mamman och barnet är det en stor risk.



Det finns ingen anledning att detta fortsätter... Det är bara ännu en tortyr som kvinnor utsätts för, för att männen ska kunna kontrollera sina fruar. Tyvärr finns det ju inte så mycket man kan göra åt det. Men kunskap är alltid bra, och ju mer känt det blir desto bättre.

Waris Dirie kommer ifrån Somalia, är född mitt i öknen där hon blev omskärd som 5 åring, och flydde därifrån till London när hon var 12 år gammal. Hon har skrivit tre böcker om hennes eget liv och kampen mot kvinnlig könsstympning. Den första boken är bäst, och den kan jag verkligen rekommendera.


Waris Dirie berättade om hennes egna stora hemlighet för en hel värld, och idag kämpar hon för att få stopp på den kvinnliga könsstympningen. En sann förebild tycker jag.

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN