Marsvin på fredag?

Erik Haag tillagade marsvin i sitt program "Landet Brunsås". Jag läste det på någon sida - kommer inte ihåg vilken - och det första jag kände var avsky för Erik Haag, och rädsla för att det lika gärna hade kunnat vara någon av mina egna marsvin. Men ju mer jag tänkte på det, så kom jag snart in i mitt vanliga tänk igen - att alla är lika mycket värda. Såhär reagerar jag verkligen inte när någon säger att de har ätit gris, fast det egentligen är samma sak. Det är ett djur, och att döda en gris eller marsvin borde vara lika allvarligt.



Plötsligt börjar jag istället tycka att det var bra gjort av Erik Haag att tillaga ett marsvin i tv. Det faktum att han betällde marsvinet från blocket, och att de förra ägarna inte visste vad som skulle hända var väldigt dåligt. Men annars så var det ändå ett bra ämne att ta upp. Om folk ser någon äta upp ett marsvin utan besvär, kanske dem förstår hur vegetarianer känner sig i samhället runt alla köttätare.


Kommentarer


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN