Australia

 
Den här filmen är något alldeles speciellt. Jag såg den i förrgår för första gången, och den var inte som jag hade väntat mig.

Året är 1939, och en kvinna från England (Nicole Kidman) flyger ner till Australien för att besöka sin mans boskapsranch. När hon kommer dit blir det inte riktigt som hon tänkt sig, hon blir kvar i Australien och träffar massor av intressanta personer. Bl.a. den snabba ryttaren Drover (Hugh Jackman) och den unga Nullah.
Nullah är hotad att bli bortförd eftersom han är en "mix-blod". Han far är vit och hans mor är aborigin.


Det är svårt att berätta exakt vad filmen handlar om eftersom den är lite.. virrig. När jag såg den först förstod jag inte så mycket och tyckte den var konstig. Men jag såg den igen dagen efter, och nu när jag tänkt ordentligt så förstår jag att jag fullkomligt avgudar denna film. Men egentligen är det stämningen i filmen som gör hela grejen till en sån upplevelse. Det är häftiga miljöer och en del intressanta handlingar. Men den är väldigt bra, det kan jag säga. Den är häftig! Rekommenderas!
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN