Varför just djurrätt?



Att jag intresserade mig för just djurrätt
har jag funderat på mycket. Djur är underbara. Men det är egentligen inte bara kärleken till djuren som har gjort att jag engagerat mig. Jag är fascinerad över hur människor tänker. Jag är fascinerad över att mänskligheten gång på gång utser nya grupper av en speciell art som ska spela offer.

Förr i tiden ansåg man inte att kvinnor hade samma rättigheter som män. Dem hade ingen rösträtt, och behandlades som ägodelar. Man fraktade mörkhyade från Afrika för att dem skulle arbeta som slavar åt de vita. Svarta var inte lika mycket värda som vita på den tiden. I nazi-tyskland tyckte alla att det var självklart att judar inte var värda ett bra liv. Därför fängslade, torterade och mördade man dem.

Och nu, det senaste decennierna har vi utsett djuren till offer. Vi föder upp dem på betonggolv och i gallerburar. Vi äter dem, vi sprutar in gifter i dem och vi använder deras hud som kläder. Ingen vet hur många som sammanlagt dödats i våra fabriker under årens lopp - men det blir alltför många miljarder.


Det som pågår just nu är den största och mest omfattande särbehandlingen någonsin. Har det någon gång i historien skövlats så många liv som idag? Bara i Sverige dödas 500 000 nötdjur, 3 miljoner grisar, 76 miljoner kycklingar - VARJE ÅR.

Om 100 år kommer människor prata om detta precis på samma sätt som vi pratar om förintelsen. "- Vet du, att förr i tiden så höll man djur i små, små burar bara för att döda dem! - Va!? Är det verkligen sant? Varför? - För att man ansåg att dem inte var lika mycket värda som oss.." Samma mönster. Samma historia. Och man kan inte annat än fascineras av att ett helt samhälle har accepterat det ännu en gång.


Kommentarer
Ulli säger:

Om alla fick se djurens lidande i köttfabrikerna så skulle nog många.....MÅNGA inte vilja gynna det!

2010-11-28 @ 16:39:56
ida säger:

Vilken fin bild högst upp :)

2010-11-28 @ 17:09:28
Hemsida: http://ipeterson.blogg.se/
Vargkvinnan säger:

Jag håller helt med dig. Det är helt sjukt vad vi tycker är OK att göra mot djuren. Jag tror att många stoppar huvudet i sanden för det är enkelt. Jag har själv varit en av dom...



Tack för din kommentar på min blogg :)

2010-11-28 @ 19:39:21
Hemsida: http://vargkvinnan.blogspot.com/
Johan säger:

ÅTerigen, tänkvärt! :)



SV: Haha, det är det jag säger, en seende skulle tycka det är svinjobbigt och högst troligt inte fatta något alls :)



Ja, det är klockor i den som låter. De nya bollarna är blå, de gamla var röda. De nya väger 1,25kg, de gamla 1,5. Det är väl det som skiljer i princip. :)



Okej. Det är starkt av dig att börja igen tycker jag! Även om man i princip måste det, så är det ändå väldigt starkt! Du är stark! :)

Vill du berätta vad som t.ex. hände? Skippa det bara om du inte vill. :)

2010-11-28 @ 20:25:28
Hemsida: http://schumacher4ever.blogg.se/
Pauline Emilia säger:

Tack för kommentarerna på bloggen - och så bra att jag hittade hit :) En bra blogg du har! :D Här kommer jag kika in fler gånger :)

2010-11-28 @ 21:13:24
Hemsida: http://paulineemilia.se
Jen säger:

Precis!!!

Som min sambo säger: "Jag kommer skratta när medier faktiskt går ut med att säga hur skadligt köttet egentligen är för våra kroppar, när de påpekar alla sjukdomar som följer med, och säga: Vad var det jag sa!?"

:)

2010-11-28 @ 21:57:21
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Ida säger:

i den statistiken om hur många som dödas varje år. är slakt inräknat eller inte?



Hehe ja jag mjölkar ju kossor och arbetar med dom rätt ofta! :) det där på bilden, hon är en av mina favvisar :)

2010-11-29 @ 10:34:39
Hemsida: http://busigabeerta.blogg.se/
Candy säger:

Väggar av glas vore nog en bra idé.

2010-11-30 @ 19:34:54
Hemsida: http://www.eye-candy.se
vaktliv säger:

Tänkvärt!



(Och supermysig bild du har överst i inlägget!)



:)

2010-12-01 @ 16:53:25
Hemsida: http://vaktliv.wordpress.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN