Förevigt särade som två motpoler



Varför är så många saker indelade efter kön, när det egentligen
inte finns någon anledning? Ta exempelvis toaletter. Varför ska bara kvinnor få gå på den ena toaletten och bara män gå på den andra? Finns det någon smart idé bakom det, eller är det bara något gammalt bibliskt påfund att kvinnor och män minsann inte ska tro att dem kan behandlas lika?

Vi lever i ett samhälle där du som person beskrivs efter vilket kön du tillhör, och din personlighet har en stark anknytning till ifall du är kvinna eller man. För allting ska handla om män och kvinnor hela tiden, inte om människor. Vi är indelade, förevigt särade som två motpoler.

Sålänge orden kvinnlig och manlig anses vara personligheter så kommer vi aldrig bli fria från de sociala könsrollerna. Rollerna som skapar osäkerhet bland unga som försöker hitta sin plats men inte hittar den, osäkerhet bland dem som har hittat sin plats men inte vågar ta den. Könsrollerna begränsar oss och erbjuder enbart två vägar - man eller kvinna.

Varför kan inte alla bara vara människor, som allihopa accepteras för sina kläder, åsikter, sexuella läggningar, intressen & personligheter?

Kommentarer
Elin Astrid säger:

Jag kommenterade ett inlägg om det där med separata toaletter på bloggen Politiskt Inkorrekt en gång (det var innan man måste skaffa sig ett medlemskap för att kommentera eländet) och fick då höra av en meningsmotståndare att jag nog inte skulle gilla att dela toalett med och kissa framför en man från Somalia.



Jag förklarade att jag i regel brukar vara ensam när jag kissar men att jag inte förstod kopplingen Somalia och obehag. Människan svarade inte mer sedan.

2011-08-03 @ 15:07:05
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
Fia säger:

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13419163.ab



Håller helt med om dina funderingar. Denna artikel borde vara bevis nog för att könsroller suger precis som inskränkta, trångsynta idioter!



Jag fundera ibland när andra kallar mitt barn "stora killen" (och andra varianter på detta) på hur de reagerat om jag sagt "min stora vita svenska son". Det definierar ju honom ungefär lika mycket som person men folk hade troligtvis tagit mig för rasist. Men det är ju bara ännu ett sätt att dela upp befolkningen. (lite sluddrigt men tror du förstår hur jag menar:).

2011-08-04 @ 19:46:50
Laks säger:

Elin Astrid - Förstår inte heller kopplingen till somalier.. hmm :/ När jag går in på en toalett brukar jag inte ta med mig någon in i båset, så går det inte till i min värld iaf.. haha X)



Fia - Just det där har jag också tänkt på! Många ropar "kom nu flickor/pojkar" till en barngrupp, men skulle dem istället säga "kom nu svenskar/invandrare!" då är det rasist-varning liksom...

2011-08-05 @ 11:54:09
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Mo säger:

Bra svarat Elin Astrid, ang herr o damtoa och Somalier!! Fram för toaletter där alla får gå in. På teatrar och bion där det är mycket kö till "damernas" går jag ofta in på "herrarnas", där är ingen kö?

2011-08-07 @ 10:37:09
Sofia säger:

http://www.fulheten.com/1pssst.jpg säger allt! Fulheten är en så himla bra sida, gå in och kika om du inte redan sett och läst allt av Nanna Johansson! :D

http://www.fulheten.com

2011-08-16 @ 01:22:59
Hemsida: http://cupcakecarny.blogspot.com/
Laks säger:

Sofia - Det var en rolig sida :) bloggen har jag vart inne på förut nån gång, men har aldrig sett alla dem där bilderna! :P

2011-08-16 @ 09:32:20
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN