Alla kan inte vara som jag

Jag försöker alltid tänka utanför normer och fördomar, ta bort alla förväntningar jag har på folk p.g.a. utseendet. Jag ÄR medveten, det kan jag säga utan att tvivla. Men det finns fortfarande områden där jag är för inpräntad för att ändra åsikter kring, som jag bara blint följt för att jag en gång bestämde mig för det.

Jag har fördomar mot en speciell grupp av människor,som jag - hur jag än tänker och försöker ändra min inställning till - avskyr. Fjortisar. Det är den mappen jag placerar folk i som super, festar, röker, har platinablont hår, översminkar sig, är korkade, är ytliga, är utseendefixerade, är svaga. När jag bestämde mig för att dessa egenskaper förevigt var fastkedjade i varandra har jag ingen aning om.

Jag har spenderat många timmar i mitt liv ilsken över att dessa människor finns. Egentligen vet jag inte varför. Varför kan jag inte bara låta dem finnas där? Varför kan jag inte bara låta dem supa sig fulla? Låta dem röka? Låta dem sminka sig ifred liksom? Jag vet inte. Jag har ingen jävla aning faktiskt.

Det värsta av allt är att jag på allvar känner rädsla för personer som har någon "symptom" på dessa saker. Om jag känner någon som en dag påminner på minsta sätt om en typisk fjortis, så blir jag rädd. Jag vänder direkt taggarna utåt och blir nervös. Håller han/hon på att förändras? Kommer jag vara den enda i världen som INTE bryr mig om smink och supande? Tankar som dessa kan uppkomma bara av att någon i min omgivning färgar håret en nyans ljusare.
 
Och när jag tänker efter är detta exakt samma sak som att vara homofob. Jag är fjortisfob. Fast jag vet om det, det kanske är en bit på vägen i alla fall. För jag vill inte vara arg på folk med enda anledning att jag såg dem röka en gång på perrongen, eller hörde dem prata högt i mobilen. För jag vill verkligen behandla alla lika och se bortom utseende och yta. Men det är svårt.
 
Men jag ska försöka. Fjortisarna finns där. Kommer alltid finnas där. Och jag borde inte säga det som att alla är likadana. För så säger ju folk om min grupp, veganerna, och det stämmer ju inte ett jävla dugg. Alla är inte exakt lika bara för att dem har vissa saker gemensamt. Nej, jag måste lära mig att tänka om. Att acceptera människor som dem är. Och framförallt - förstå att alla inte kan vara som jag.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN