Skönhetshets och retuscheringar



Många kvinnor (säkerligen också män, men kvinnor i en större utsträckning)
oroar sig för sitt utseende. Är jag tillräckligt snygg? Är jag för tjock? Har jag för korta ben? Borde jag raka mig oftare? Borde jag sminka mig mer?

Även jag som lätt kan säga att jag inte hoppat på tåget som leder rakt ner till helvetet (skönhetshetståget alltså) kan jag ibland känna av pressen. Ser jag verkligen bra ut? Vad tycker alla andra?

Det är reklamerna, filmerna, musikvideorna - ja, all media och populärkultur helt enkelt - som sprider lögner om hur en människokropp faktiskt ser ut. För ingen kan ha helt slät hy hela tiden, ingen kan ha lena ben utan valkar eller hår, ingen kan ha ett ansikte helt utan finnar eller andra ojämnheter.

JAG - icke retuscherad och retuscherad.

Kommentarer
Amanda säger:

Du är väldigt söt både med och utan retuschering. Var föresten jag som brukade bloggbråka med dig ibland förut från bloggen tvminnen. :D Måste bara säga att jag just nu klockan kvart över 4 på natten sitter och tjafsar med en kille som alltid tror att han ska ha rätt. Blir sååå less. Han tar upp att alkoholindustrin borde göras något åt och att folk dricker bara för alla andra gör det. Då sa jag att han äter ju också kött för alla andra gör det. Han ba; ja men man kan ju inte låta en massa rådjur bli för många och förstöra för oss människor. Jag ba; Men rådjur är väl bara en del av allt kött vi äter, sen har väl alla varelser rätt till att leva. Blir så less på folk som ska lägga sig i vad andra gör när dom ändå inte själva är perfekta. Hahaha. Jag äter fortfarande kött, dock inte lika mycket som förut tror jag för jag är dålig på att äta mat överhuvudtaget. XD Men jag brukar tänka på den här bloggen ibland när det gäller djur och sånt. Såg också botoxprogrammet, även om det är hemskt med detta djurförsök så förstår jag dessa människor lite för det är en grymt ytlig värld vi lever i och många arbeten hänger tex. på utseendet och har man då några rynkor i pannan kan det va för mycket för vissa. Det är i grund och botten inte fel på dom menar jag, utan felet ligger längre upp. Hoppas du haft en god jul och ha en god fortsättning!

2011-12-28 @ 04:25:20
Syntkatten | glad (men lätt irriterad) vegan med skivintresse säger:

Tror faktiskt män retuscheras i lika stor mängd som kvinnor i exempelvis reklamsammanhang. Dock är det inte riktigt på samma sätt kanske.

2011-12-28 @ 10:47:06
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Laks - den djurrättande feministen säger:

Amanda - Hej igen, det var länge sedan! :) Haha, mångas argument för att slippa tänka över sitt köttätande... Att det skulle bli för många rådjur i skogen. Jag undrar vart han trodde hans kyckling och hamburgare kom ifrån. Skogen eller? Nä, många inser inte att maten idag är industriproducerad.



Vad kul att du funderar över ämnet, det är bra! Och jo, tyvärr lever vi i en ytlig värld där alla värderas efter deras utseende (speciellt kvinnor). Väldigt sorgligt :/ Jag håller med dig - det är aldrig fel på enstaka personer utan det är hela system och normer som ställer till det. Så sant.



Jag har haft en bra jul, hoppas du haft det med! :)



Syntkatten - Män retuscheras också naturligtvis, alla gör det. Dock finns det ett betydligt större tryck på kvinnorna i samhället när det kommer till utseende. Vardagliga bilder retuscheras extremt mycket, och när för en gångs skull samma sak görs med en man då uppmärksammas det och påstås skapa osunda normer. Titta här - http://laks.webblogg.se/2011/february/vem-raknas-som-sexobjekt.html

2011-12-28 @ 18:25:40
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Amanda säger:

Såå, jag tjaffsar med idiotkillen igen. Nu bråkar vi riktigt ordentligt. Har sagt till honom ett par sanningens ord att han ska sluta se allt så negativt hela tiden, att han tror han är så perfekt, hur andra ska göra m.m. Han ska sluta döma alla andra när han själv har så mycket fel. Plus att jag frågade om han ens hade några kompisar. Haha, sorry att jag skriver det här men måste få skriva av mig.

2011-12-31 @ 05:23:41


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN