Konsekvenserna av att man som tjej har kort hår och inte använder smink







Jag var inne på Hemköp häromdagen och skulle köpa ett paket med tofu. Personen framför mig i kassan hade en hel korg full med saker och erbjöd mig därför att gå före. Jävla trevligt tyckte jag. Så jag gick före, och la upp mitt paket där framför hennes saker på rullbanden och hon förklarade för kassörskan att jag skulle gå före. De exakta orden var snarare "jag släppte förbi honom så han betalar först". Hm... Som bekant så vet ni att jag är av honkön.

Jag har ju varit med om detta förut. Konsekvenserna av att man som tjej har kort hår och inte använder smink. Men ärligt talat - jag har inget problem med det. Jag nickar och ler. "Ja, tack att jag fick gå före" säger jag bara och uppskattar dennes trevlighet. Att påpeka att jag faktiskt inte alls hade en penis kändes inte så nödvändigt. Vad spelar det för roll egentligen?

Det är intressant med hur folk hänger upp sig på kön. När det handlar om att jag själv inte alltid tydligt bär en av könsrollerna är jag helt obryendes, men tycker det är intressant. Jag tar inte illa upp om någon tror att jag är kille, medans många andra verkar tycka att det skulle vara helt fruktansvärd att bli betrodd att vara av motsatt kön. Det är kanske därför folk glatt hänger på könsrollerna - för att de är rädda för vad som skulle hända annars.

Men en sak som jag och de allra flesta har gemensamt, är att vi alla undermedvetet könsmärker folk man möter och ser. Där är en kille, en tjej, en tjej, en kille... Ser man någon som man inte kan kategorisera blir det jobbigt. Men varför är det så? Ett första steg att motverka detta konstiga beteende (och samhällets allmänna syn på vad kön innebär) kan vara att vara medveten om det. Tänk på det, förstå det, kritisera det.

Ps. Mitt hår är otvättat på bilden så skyll inte på no poo!

Kommentarer
Andrea säger:

Jag håller med dig, det spelar ju egentligen inte så stor roll. Men tror du inte att anledningen till att vi kategoriserar är att vi egentligen är djur? Och att vi undermedvetet tänker på vilka vi kan föröka oss med eller inte? Och är det egentligen något fel med att göra det? Just a thought. Tycker att din blogg är bra!

2011-12-02 @ 08:08:28
Laks - den djurrättande feministen säger:

Andrea - Människor är en djurart, ja. Vi har olika kön och kan föröka oss precis som alla andra, men - det finns ingen anledning att ha den överdrivna syn som vi har idag på vad det innebär att vara kvinna/man. Stora frågor som handlar om ifall vi ska ha samma rättigheter hänger ihop med de små frågorna om ifall vi behandlar varandra olika. Vi uppfostras olika, vi separeras och lär oss från barnsben att vi är ett kön. Jag vill hellre se till individen för att jag tror att samhället skulle vara mycket trevligare att leva i då.

2011-12-02 @ 10:36:32
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Kristin säger:

Kanske det är just i de situationerna man ska säga "jag är en tjej!". För att personen som kategoriserade dig kanske skulle få upp ögonen och nästa gång inte automatiskt utgå från ett visst kön till ett visst utseende? :) Håller med dig om att det är oväsentligt, men även hos mig själv märker jag hur lätt man placerar folk i fack som tjej, kille, bög, lesbisk, etc.. Fastän det inte har nåt av betydning för min egen del..?

2011-12-02 @ 11:57:36
Hemsida: http://kristinskold.wordpress.com
emma (: säger:

Min lillasyster höll på att bli utkastad från ett omklädningsrum en gång när hon var liten bara för att hon hade kort hår och killkläder. Tur hon inte så illa upp och trott att det var fel på henne bara därför, för då skulle hon inte vara den underbara person hon är idag.

2011-12-02 @ 14:07:05
Laks - den djurrättande feministen säger:

Kristin - Ja det har du rätt i! Lite för att sätta människan på plats (på ett trevligt sätt givetvis). Tänkte inte på det! X)



Emma - Jag har också blivit ifrågasatt vid ett omklädningsrum. Påvägen in gick en person förbi som påpekade "det där är tjejernas vet du...". Jag blev ganska chockad och svarade bara "jaa......" och gick in. Hm. X)

2011-12-02 @ 14:59:40
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN