Äkta eller fejk?


För mig så känns numera kött och päls-konsumtion som samma sak. Båda är lika fel enligt min mening, eftersom man lika gärna kan använda någonting annat i båda fallen som inte kräver någon annan varelses lidande och död.

Jag syftar också på andra likheter, som att både veg-mat och fejk-päls i princip är samma sak som den ursprungliga "äkta" varan. Det smakar likadant och ser likadant ut. Enda skillnaden mellan äkta och fejk är hur det är producerat, på en djurfabrik eller inte.

Det tjusiga med äkta päls är enbart tanken på att den är äkta. Att det är lyxigare. Men hur långt får man egentligen gå för att tillfredsställa sig själv? Hur kan det på något plan vara okej att plåga och döda någon annan varelse enbart med syfte att man själv ska bli nöjd?

Varför är det "äkta" så lyxigt och eftertraktat?
Vad tycker du?

Kommentarer
Sandra säger:

de "fejka" såg bättre ut

2011-01-22 @ 15:57:01
Hemsida: http://sandrags.blogg.se/
Cecilia säger:

Att döda djuret enbart för pälsen tycker jag känns som att gå för långt, men för mat tycker jag inte det är fel.



Svar: Ja, jag har ganska mycket smink och andra skönhets-saker. :) Tycker det är kul att fixa sig och sminka, men gör det inte varje dag till skolan däremot. Går utan smink oftare faktiskt. Kul att du tyckte det var fint :)

2011-01-22 @ 17:44:55
Hemsida: http://calatalo.blogg.se/
fh säger:

alltså.. för det första så smakar "fejk"-köttet inte som vanligt kött, långt ifrån.. och pälsen vill folk ha äkta för den ligger finare, skönare, varmare och så. men jag håller helt klart med dig med "Men hur långt får man egentligen gå för att tillfredsställa sig själv?"



kött och äkta päls är bara fel, hemskt & äckligt.

2011-01-22 @ 19:07:26
Hemsida: http://fannyhoflingg.blogg.se/
Fanny säger:

Jag tycker att fejk är bättre! Det är som du säger: man kan använda i princip något som ser likadant ut som ingen har behövt lida för. En del människor verkar inte förstå det, utan tycker att det äkta har bättre kvalitet o.s.v. Nej, fejk ska det vara för mig!



Sv: Ja, visst var trädet fint! Så skulle jag vilja ha. Okej, jag tycker det är ganska fint när det inte är så mycket färger. Jag gillar vitt och blått:)

2011-01-22 @ 20:09:58
Hemsida: http://blanchett.devote.se
DONKEN- 2barnsmorsa 2be säger:

nä håller med. päls i fejk är bättre. luktar godare, är skönare, och man kan slippa ha det på sitt samvete. Ja det låter illa när jag säger det på det viset, men ja du fattar väl ungefär hur jag menar iallafall. :P

2011-01-22 @ 21:33:03
Hemsida: http://donkens.blogg.se/
Frida säger:

Päls liksom... ska sitta på djuret och vara lent och gossigt, inte på en mössa. Ang. din stress. Det låter inte alls bra! Prova typ mediation eller yoga eller något, du måste lära dig att stressa av, annars kommer du bli helt utpumpad tillslut. Det gäller att bara sätta upp gränser, ta en dag och tänka "idag spelar ingenting någon roll, idag ska jag bara göra ingenting alls" och förhålla sig till det. Man lär sig, jag lovar, haha :D

2011-01-23 @ 00:17:39
Hemsida: http://fridasrecept.blogg.se/
Ulli säger:

Intressant! Såg likadana ut......Hade själv en skitsnygg fejkpäls för länge sen o den var både snygg o varm o billig.....och snäll mot djuren =D

2011-01-23 @ 09:45:19
Jen säger:

Du vet nog vad jag anser... :P

Men fejk päls är inte heller ok för mig.

Då finns det en antydan att folk tycker det är snyggt att ha något som ser ut som djuren på sig...

Jag förstår det inte alls. :/

Fejk köttet kan jag däremot förstå till viss del.

Om en inbiten köttätare tex har svårt att gå över till vegetarisk kost så är det lättare med något som är "färdiglagat".

Men i övrigt så tycker jag att man borde lägga åtminstone den största delen av matlagningen från grunden....

Jag är dock ingen ängel själv, utan här används qourn eller sojaprodukter när tiden helt enkelt inte finns. :)

2011-01-23 @ 19:57:29
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
LIENE säger:

Rika kvinnor vill ju vara så "äkta" de vill ha äkta diamanter och juveler och samma med päls. Men det är så dumt. De tänker inte på att de dödar djur.

2011-01-25 @ 08:22:46
Hemsida: http://lienes.blogg.se/
kk säger:

Om du nu inte tycker att man ska äta kött för att det är taskigt, isf lär det ju inte vara bättre att äta deras mat. PLUS att det finns något som heter näringskedjan.

2011-01-26 @ 20:41:37
Laks säger:

Hej kk! vad kul att du nämner just detta :) sanningen är ju så att genom att producera kött så går ju enorma mängder grödor åt för att föda upp alla dessa miljarder djur som senare ska bli till mat. Om man istället skule äta grödorna direkt skulle produktionen gå fortare, ta upp mindre plats - och juste, inte kräva lika många grödor :)



Angående näringskedjan så kan jag bara säga, att en näringkedja inte innebär att en art spärrar in en annan art för att sedan avla upp miljarder djur om året inuti ett stort stall utan dagsljus. Näringkedjan för mig är någonting naturligt - alltså så långt ifrån köttproduktion man kan komma.

2011-01-26 @ 20:53:12
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN