Hetsen om utseendet

Jag såg en Tara-tidning som låg hemma på köksbordet idag, som tillhörde min mamma. Det var nog en av de mest motsägelsefulla omslag jag någonsin sett. Höjden av idioti.
Stressen om utseendefixeringen väller över oss av kvinnligt kön dagligen. Man ska vara smal, snygg, använda smink, tänka på hur håret ser ut, vara sexig, men inte för sexig för då blir man hora. Inte vara för smal, då är man anorektisk. Inte använda för mycket smink, då är man fjortis. Jag ratar allt som har med skönthetshetsen att göra. Jag blir så arg när jag ser störda budskap nå fram till nyfyllda 13-åringar som önskar att dem vore vuxna. Jag tror definitivt att dåligt självförtroende hos unga tjejer har mycket att göra med medians bild av hur man ska vara och se ut.

Kommentarer
Ulli säger:

Hmm.....var det min tidning? Måste skriva en insändare till Tara om det!

2011-07-13 @ 15:31:09
Anonym säger:

Vrf har du så dålig uppdatering?????????

2011-07-15 @ 20:07:20
Laks säger:

Anonym - Jag skriver inte för att tillfredsställa någon annan, enbart för att jag har det som intresse. Finns det ingen inspiration ett tag, eller att jag är upptagen med annat så blir det färre inlägg helt enkelt. Om du vill läsa något så kan du ju alltid gå tillbaka och läsa mina tidigare inlägg! :)

2011-07-15 @ 22:52:14
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Jen säger:

Ha ha! Det var det mest idiotiska omslaget jag sett! Snacka om att göra bort sig själva... :P

Rent bedrövligt att det ska vara skapas sån hysteri över att vara smal eller överdrivet smal.



Jag minns när jag var 11-12 år att jag läste någon av alla idiot tidningar som sa att man skulle bli smal till sommaren på olika sätt. (denna som jag läste var genom en diet)

Så jag livnärde mig på en grapefrukt till frukost och en lätt sallad mitt på dagen...det var allt.

Som tur var så märkte min mor detta efter 3 dagars diet, så hon stoppade mig.

För jag var då definitivt inte överviktig på något sätt, snarare lite underviktig. Men ändå tyckte jag att jag var för smal!? Jag har dock aldrig haft anorexia eller bullimi, tack och lov, utan kom ifrån allt vad tidningarna sa. :)

2011-07-16 @ 21:33:22
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Laks säger:

Jen - usch vad hemskt att du kände så som så ung. Själv har jag aldrig känt så, vilket jag är väldigt glad för. Vilken tur att din mamma stoppade dig, det hade ju kunnat gått för långt liksom. Det kanske är så det börjar för folk som får anorexi och bulimi och liknande.

2011-07-16 @ 23:41:12
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN