Mössan på...

Nu har jag inte använt schampo på snart två veckor, och jag har för första gången märkt att håret förändrats. När jag tvättade håret senast så var det ganska fett innan, och efteråt när det torkat och allt så var det nästan ännu mera fett. Fast det kändes rent. Var ganska konstig känsla... Men jag tar det som något positivt eftersom kroppen äntligen svarar på förändringarna.

Det sägs att i början när man använder balsammetoden (no poo), när håret inte har vant sig än, så är det fett nästan hela tiden. Men efter ett tag så kommer det förhoppningsvis försvinna och kroppen anpassa sig till det nya livet utan schampo.
Min nya bästa vän - nu kör jag mössan på ett tag framöver!

Kommentarer
fh säger:

det kan också bli fett för att du inte fått ur balsamet ordentligt. för när du använder det som schampo gnuggar du väl och så? skölj noga i ca 10 minuter!

2011-03-03 @ 14:26:03
Hemsida: http://fannyhoflingg.blogg.se/
Mia säger:

Då är det ju tur att det är modernt med mössa på både inne o ute!! :-D

2011-03-03 @ 15:53:11
Hemsida: http://fredthevov.blogg.se/
Laks säger:

fh - jo jag gnuggar ganska mycket med balsamet. Tack för tipset, jag ska skölja mer noggrant nästa gång och se om det förändras.



Mia - Ja precis! ;)

2011-03-03 @ 16:07:34
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
johanna säger:

hehe aoo visst är det ;) fin ´djur blogg själv älskar jag alla djur i hellavärden dd?

2011-03-03 @ 17:47:51
Hemsida: http://johannaxxxxx.blogg.se/
anna säger:

jag hade verkligen behövt vila mitt hår från schampo men jag har ju tyvärr inte tålamod till det

2011-03-03 @ 20:11:19
Hemsida: http://heltenklaanna.blogg.se/
Laks säger:

Johanna - Jo jag gillar alla sorters djur. Det min blogg står för är att alla förtjänar frihet, och har rätten till ett bra liv. Därför har jag valt att leva som vegetarian och försöker undvika produkter som skapar lidande för andra varelser.



Anna - Ja, det tar ju ett tag innan håret vänjer sig... :/ Om jag har tur tar det max några veckor till. Att ha fettigt hår hela tiden känns inte bra, men om det lönar sig senare så är det nog värt det. Men att gå i flera månader såhär kanske inte är så roligt.. återkommer med mer rapportering om du är nyfiken ;)

2011-03-04 @ 01:05:14
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Jen säger:

Hoppas innerligt på att det fungerar att kommentera nu,

för jag lyckades inte på hela dagen igår. :/



Ang no poo så får jag säga som Mia: Det är ju mode att ha den inne och ute. :D

I övrigt så löser det sig nog snart...

du märker ju lite skillnad redan iaf. :)



Ang länkarna så ska det se ut tex så här i kodmallen:

<a href="http://adressen till sidan du länkar.se target="_blank">img src="länken till bilden.jpg"></a>

Hoppas du förstår! Kram

2011-03-04 @ 06:53:13
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Giz säger:

sv: Ja, Greenpeace är en miljöorginisation, men jag var köttätare redan INNAn jag började där, jag tänker inte sluta för att jag börjat där lixom:) Men tack vare dem har jag blivit mer insatt och medeveten om hur djuren har det. Därför försöker jag nu rikta in mig på "bra" kött. Tex genom att köpa från slakteriet i närheten av mig, dem djuren har vart ekologiska, typ gått ute på ängarna hela sommrana osv, helt enkelt mått bra:) Ekologiska ägg är jag skit noga med! Stackars höns som får sitta i små trånga burar.



Vilt kött är gott kött, det är också djur som jag mer eller mindre kan försäkra mig om har haft ett värdigt liv ute i det vild innan dem snabbt dött.



Men ja, jag ljuger om jag säger att jag bara köpt eko, ett par gånger har det blivit vanligt, tyvärr. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig gå över till tup veggobiffar och lite så, men jag är skitdålig på veggo mat, hur gör man lixom spagetti och köttfärsås utan köttfärs lixom?? jag har inte tillräckligt med erfarenhet och lärdom, men vill börja lära mig.

2011-03-04 @ 09:37:42
Hemsida: http://SweGizmo.se
Laks säger:

Giz - Jag tar emot kommentaren här eftersom det handlar om djurrätt..



Här är det usprungliga inlägget som jag kommenterade på från början, för er som är nyfikna: http://swegizmo.se/2011/march/djur-ska-atas.html



Det är bra att köpa krav-ägg. Betydligt bättre än vidriga burägg eller inomhus. Köttkonsumtion kan man ju se på olika sätt, vissa anser ju att det helt är fel att döda någon, och vissa anser att det är rätt att döda om individen levt ett bra liv innan. I vilket fall som helst så är det bättre att köpa krav-kött än att inte göra det.



Det här med greenpeace och köttätande tänkte jag mest på eftersom köttproduktionen är en av de största orsakerna till miljöförstöringen. Blev lite fundersam bara.



Som du säger, man kan ju äta vegetariskt ibland. Det gör en enorm skillnad, även om man inte kan sätta en etikett på det (vegetarian/vegan). Man kan göra så gott man kan helt enkelt, dra sitt strå till stacken för att djuren ska få det bättre.



Att laga vegetariskt kan ju vara svårt i början. Första månaderna när jag var vegetarian käkade väldigt ensidigt och jag tyckte väl inte det var speciellt gott. Nu efter drygt ett halvår har jag lärt mig ganska mycket, och har för första gången i mitt liv börjat intressera mig för matlagning.



Att laga just pasta med köttfärssås är väldigt enkelt. Det brukar jag själv göra, man byter bara ut köttfärsen mot quornfärs. Quorn är ett slags svampprotein, låter kanske inte så trevligt men det är väldigt gott faktiskt, och nyttigt dessutom. Det innehåller ägg, så det är tyvärr inte veganskt.



När du lagar med quornfärs behöver man inte tina upp innan (för det behöver man väl med kött? Jag har ju typ aldrig lagat mat med kött i...). Häll ner den frysta färsen direkt i stekpannan och stek på, sen häller man bara i tomatsås, grönsaksbuljong och kryddor om man vill. Enkelt. Antagligen enklare än om man använt kött :) lycka till.

2011-03-04 @ 11:46:50
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN