En månad med No Poo

Igår var det exakt en månad sedan jag började med no poo, alltså slutade tvätta håret med schampo. Därför tänker jag berätta lite om vilka förändringar jag har känt av hittills.
________________________________________________________________

- Håret har blivit tjockare, därmed svårare att massera igenom när man ska tvätta det vilket är ganska jobbigt.

- Eftersom håret är tjockare blir det också mer volym, inte extremt mycket men det lyfter sig lättare har jag märkt. Vilket jag ser som en väldigt bra sak!

- Det finns inga tydliga signaler längre, när man känner att "nu MÅSTE jag tvätta håret". Just nu tvättar jag ungefär 2 gånger i veckan, och antingen är det för att jag vant mig vid att ha fettigt hår eller så har faktiskt no poo-kuren fungerat.

- Ibland kan det se fettigt ut, men kännas helt fräscht och skönt. Och ibland tvärtom, att det ser fint ut men känns äckligt.

- Oftast när jag precis har tvättat det så blir det jättefettigt, för att sedan bli finare dagen efter. (I början sköljde jag inte håret tillräckligt noga efter tvätten, och därför blev det mer fettigt efter än innan.. men numera gör jag jättenoggrant)

- Det känns aldrig sådär riktigt genomtvättat, eftersom de naturliga fetterna aldrig tvättas bort vilket jag är van vid. Det känns rent såklart, men inte på samma sätt som förut.
________________________________________________________________

Just nu förstår jag ingenting av mitt hårs beteende.. Jag är bara glad över att det verkar fungera, att håret i alla fall reagerar på kuren.




Kommentarer
Maliin säger:

Jag blev riktigt nyfiken på det där med No Poo nu, men hur kommer det sig att du slutade med shampoo? Och vad är det för fördelar med att inte använda shampoo?



sv;Ja visst är det skönt ute nu, hoppas bara vårvädret håller i sig ett tag, och på med vårjackan, nu kan man inte gå runt med vinterjacka ;)

2011-03-21 @ 17:46:26
Hemsida: http://maliinoskarsson.blogg.se/
Laks säger:

Maliin - Jag slutade med schampo för att jag hört att det gör håret mindre fettigt. Flera som håller på med no poo kan typ tvätta håret en gång i veckan, utan att det någonsin blir äckligt. Så jag tyckte det lät bra, och dessutom är det ju billigare (fast inte just nu när jag typ öser på med massor av balsam varje gång jag tvättar xD). Sen är det även naturligare, och jag tycker att vi i dagens samhälle alltid ska ta bort allt naturligt - vilket jag hatar. Så det blev massor av positivta grejer med detta, så då bestämde jag mig för att testa! :)

2011-03-21 @ 20:11:17
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Anna säger:

Skönt med en förklaring om vad som faktiskt händer med håret. Förresten så använder min syrra honung när hon tvättar håret, kolla in det =)

2011-03-22 @ 12:41:30
Hemsida: http://barsine.blogg.se/
Laks säger:

Anna - Jaha, va roligt! Jag har faktiskt funderat över att pröva honung, men har inte haft ork att läsa om det tillräckligt.. men jag ska testa det :P

2011-03-22 @ 14:18:34
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
anna säger:

Jag hade gärna velat prova det för mitt hår blir grymt fett på en dag. Men då måste jag ju typ göra det under semestern för det e ju inte så mysigt med flöt hår på jobbet. När jag e på festival så tvättar inte jag mitt hår på typ en vecka och det brukar vara jätte fint när jag kommer hem

2011-03-22 @ 18:10:30
Hemsida: http://heltenklaanna.blogg.se/
stina säger:

Men gud vad intressant!

Men hur gör du då? använder du bara vatten eller tvättar du med något egengjort schampo med örter och andra naturliga saker? Har en bok hemma som heter Lisens örtspa där det säkert finns tips på naturligt hemmagjort schampo. Jag brukar använda Rosenseriens helt naturliga, ekologiska schampo ( som dessutom inte är testat på djur :) vilket du kommenterade i ett inlägg på min blogg) och det blir mitt hår bra av fast jag lär ju såklart tvätta mitt varannan - var tredje dag typ..

Ha det bra! BRA BLOGG!

2011-03-22 @ 20:22:38
Hemsida: http://stinasohlberg.blogg.se/
Laks säger:

Anna - Ja, du kan ju börja på semestern, det är bra. Annars kan man köra möss-metoden som jag använder X) (när man har fettigt hår så gömmer man det under en snygg mössa bara :P)



Stina - Jag använder balsam att tvätta med, då gnuggar/masserar man in det i hårbottnen för att rengöra, sedan sköljer ur i typ tio minuter.



Juste ja, rosenserien är ju med på sminksmart-listan! vad bra :)

2011-03-23 @ 11:04:23
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
thatiger säger:

Har själv hållt på med Balsammetoden i snart 3 månader, de är nog de bästa jag testat! Skriver lite om det på min blogg, under kategorin Balsammetoden (om någon är intresserad av att läsa lite)

Ha de toppen!

2011-05-28 @ 18:16:49
Hemsida: http://thatigers.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN