Bönor, linser & choklad



Sådär ja, nu är jag med! Bönor och linser har varit mina bästa vänner senaste veckan. Ganska gott faktiskt, jag gillar den här sortens mat en hel del faktiskt. Kidneybönorna är klara favoriten!

(Observera den vackra postern i bakgrunden, på kylskåpet...)

På senaste tiden har jag, som ni märker, veganiserat mig en del och har därför börjat tänka i andra banor. Försökt tänka mig in i hur det kommer var när jag tillslut blir vegan på heltid. Då har jag upptäckt ett stort problem - choklad! Det godaste jag vet innehåller mjölk, eller "spår av mjölk".

Men jag började leta efter fakta om kom fram till att när det står "kan innehålla spår av mjölk/ägg" betyder det enbart att produkten tillverkats i samma maskin som det tidigare varit mjölk/ägg i. Alltså kan man knappast säga att man stödjer industrin genom att köpa dem sakerna. Märkningen är egentligen bara till för att extremt känsliga allergiker ska kunna känna sig säkra.

Men för mig som vegan så spelar det ju ingen roll, enligt mig handlar det inte om VAD jag äter utan om VART mina pengar går - VAD jag investerar i. Äter jag en bit choklad kan en liten mikrobit av komjölk komma med, men mina pengar stödjer inte industrin.

Denna underbara nyhet breddade mitt framtida sortiment något enormt! Puh!



Kommentarer
Anonym säger:

Klara inte av att äta något av dessa. :P

2011-05-28 @ 20:03:27
Hemsida: http://tvminnen.blogg.se/
jessica :) säger:

Gott med choklad :)

2011-05-28 @ 23:08:55
Hemsida: http://jessiost.blogg.se/
Jen säger:

Kidney är favvo här med samt svarta bönor. :)

Men jag försöker alltid kravmärkta,

för att inte stödja regnskogsskövling och så att köttätarna inte ska gnälla över att jag är en del i miljöförstörelsen. :)



Sv. Det där med citronpajen måste jag kolla upp.

På något annat sätt måste man ju få till det så att det blir en god paj utan ägg... :0

2011-05-30 @ 21:43:09
Hemsida: http://pansky.blogg.se/
Laks säger:

Jen - det är bra det! köttätarna brukar alltid hitta nåt allt gnälla över dock X)

2011-05-31 @ 09:35:17
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Yasmine säger:

Hejsan!

Åh vilken intressant blogg du har och en magisk header!Är det ok om jag länkar hit ?

Du har så rätt att choklad är det svåraste att motstå, finns ju veganchoklad att beställa, men då kostar det ju runt 30 kr för 100g och så liten i maten är jag INTE! Jag håller med att sånt som kan innehålla spår av mjölk inte känns dumt att äta, det är ju inte den produkten man stöder...Men chokladbollar är ju ofta veganska, så det finns ju iallafall något chokladigt man kan unna sig ibland(läs-varje dag) om du tycker om det?

Nej, jag har inte smakat den pinnglassen och inte kolaglassen heller "suckar missnöjt", på min ICA finns bara tofuline vanilj, choklad och jordgubb ...det är så tråkigt att de har slutat med sin nougatglass, den var helt himmelsk! Men jag kanske ska ta och pallra mig till en annan affär nån dag och kolla runt och samtidigt passa på att vidga mina vyer lite ;).

2011-06-13 @ 19:44:55
Hemsida: http://inzoomat.blogg.se/
Laks säger:

Yasmine - Tack så mycket! vad roligt :) javisst kan du länka, jag blir bara glad :)



Delicatos chokladbollar har jag köpt flera gånger senaste månaden.. otroligt gott! X)



Tofuline vill jag pröva, men det blir aldrig av liksom :P

2011-06-13 @ 20:52:13
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN