Det handlar inte om att vara felfri - det handlar om att göra så gott man kan





"Men vadå, du bryr dig om djur men inte om miljön?"
"Du åker ju bil - då kan ju insekter krossas mot rutan! Hycklare!"
"Din tröja kanske kommer från barnarbetare i Kina!"

Vet du vad jag råkade göra i somras? När jag var ute och sprang så flög en insekt in i munnen och jag svalde den. Vet du vad mer jag gjort? Precis i början när jag var vegan råkade jag få i mig mjölkprodukter. Jo, det är sant. Jag trodde nämligen att pesto var vegansk men det var det tydligen inte.

Nej, jag är inte perfekt. Det är ingen. Inte ens vi veganer som så heligt predikar om hur bra världen skulle vara om alla åt som oss. Vi råkar också trampa på myror ibland, eller råkar svälja insekter i farten.

Så fort man visar minsta tecken på engagemang nästan slänger sig folk över en för att försöka hitta någonting som man gör fel. De vill hitta en svag punkt i mitt tänk och sänka mig till botten så att jag tillslut ska ge mig och skrika att kött faktiskt är riktigt gott och nyttigt. Demonstrerar man mot päls kommer folk fram och påstår att man bär läderskor och går snabbt vidare, för de vill ju inte hinna höra att det faktiskt är gjort av syntetmaterial.

Som pesceterian (vegetariskt kost + fisk & skaldjur) kan det nästan vara ännu jobbigare - "så du äter inte gris men du tycker att fiskar förtjänar att dö?". Observera att frågan alltid ställs av någon som själv äter både fisk och gris. Bryr man sig lite måste man bry sig mycket. Direkt. Man måste ha koll på allt.
 
Nej, man ska inte behöva vara värsta helgonet för att kunna göra lite skillnad här i världen. Man ska kunna göra det som känns rätt, även om det bara innebar att man bytte fläskfilén mot quornfilé en middag. Man ska kunna ha engagemang i små mängder, och ändå inte bli utsatt för hån och förolämpningar. Man ska kunna bry sig om djurs rättigheter, även om man inte går hela vägen och blir vegan.
 
Att vara djurrättsengagerad handlar inte om att vara felfri -
det handlar om att göra så gott man kan.
Varje insats räknas.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN