Ett enklare, billigare och miljö-vänligare sätt att tvätta sig på





När jag började förstå att schampo var helt onödigt och dessutom dåligt för håret kände jag mig grundlurad. När man tvättar håret använder man schampo. Så är det. Sen började jag läsa smått om det på en blogg, i hennes presentation stod det nämligen att hon praktiserade no poo, och min första tanke var att det var någon form att karate eller annan kampsport. Ja... Det var det ju inte riktigt.

No poo är att man använder alternativa metoder för att sköta sin hygien. Idag har jag, förutom håret, även börjat ändra på mitt sätt att tvätta kroppen. Jag har helt enkelt dumpat tvålen helt och hållet. Varför ska man ha den när det enda den gör är att på kemikalisk väg ta bort det naturliga fettlagret som finns på huden? Istället kan man använda vatten, oljor eller hemmagjord skrubb med socker i.

Första gången jag prövade att tvätta mig med olivolja kändes det jättekonstigt. Man blev helt kladdig och det kändes inte alls som när man använder en tvål. Men efter några duschar samma vecka upptäckte jag att huden vant sig vid oljan, att den inte längre lämnades utanpå utan togs upp av huden. Man blir len och är insmörjd på ett naturligt sätt redan innan man kliver ur duschen. Bye bye bodylotion (om man nu använder sådana).

Har även prövat OCM vilket innebär att man tar ricinolja och olivolja och masserar in i ansiktet, sedan ångar man bort det med heta handdukar. Fungerade inte så bra tyvärr, min hy har inte ändrat sig, snarare blivit värre. Men det finns massor av no poo-metoder! Det är det som är så bra. Därför ska jag nu sätta mig in i nästa projekt. Askorbinsyra + ricinolja att skrubba ansiktet med för att försöka fixa min feta hy.

Nej - jag är ingen häxa. Jag är bara jävligt glad över att ha hittat ett enklare, billigare och miljövänligare sätt att tvätta mig på! Pröva du med, det är riktigt kul faktiskt (och fräscht)!

Kommentarer
Michan säger:

Olivolja och socker skrubbar jag alltid kroppen med. Använder olivolja som hårinpackning, sminkborttagning, lypsyl, nagelbandsolja, ja allt typ, haha!

Men jag använder fortfarande shampoo :(

2011-11-28 @ 22:42:25
Hemsida: http://texasplays.blogg.se/
Sarah | en glad (men lätt irriterad) vegan och feminist med skivintresse säger:

Testade att använda olja i ansiktet ett tag (ricinolja med olivolja för djuprengöring var tanken, men det slutade mest i att oljan fick agera sminkborttagare vilket fungerade utmärkt!) men jag orkade inte så länge. Var för mycket annat jag hade i huvudet som gjorde det svårt att lägga till med en ny rutin. Minns att det kändes bra och fräscht efter någon vecka eller två dock. Att vara schampoo-fri känns också lockande, det har jag tänkt prova länge nu, blir arbetslös snart så då kommer jag iaf ha massa tid för såna här experiment! XD



2011-11-28 @ 23:10:18
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Laks - den djurrättande feministen säger:

Michan - Olivolja äger! Det absolut bästa att ha på torra händer och läppar såhär års :P



Sarah - Beklagar att du blir arbetslös, men som du sa - tid att testa! X) hehe



Det tar ett tag innan man hittar sin grej med hårtvätt, jag började ju med balsammetoden vilket inte alls fungerade för mig. Ville nästan ge upp med no poo men gick inte tillbaka till schampo ändå, läste bara på mer om andra metoder. Finns nåt för alla :P



Sen är det skönt också att inte behöva köpa massa produkter och sånt som är svindyra, och man behöver inte ha koll på ifall saker är djurtestade eller inte för det är ju i princip matingredienser man använder att rengöra sig med.. X)

2011-11-28 @ 23:18:41
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Linda säger:

Jag har också börjat allt mer med no poo. Schampo har jag inte använt på flera år, men har ganska nyligen börjat med andra no poo grejer. Olivolja är en stor favorit för mig också, även om jag inte diggar lukten..



Jag gillar tanken på att inte behöva använda mig av produkter med massor av kemikalier man inte riktigt vet vad de är egentligen, och som du säger, de flesta grejer är vanliga matingredienser och därför inte djurtestade. Perfekt!

2011-11-29 @ 17:25:43
Hemsida: http://kipukuoleehuutamalla.blogg.se/
therese säger:

Hej tjejen!

Jag har precis startat en Faceook grupp för alla oss som är nyfikna på, eller redan kör No poo/balsammetoden. Gilla gärna sidan och bidra med dina erfarenheter, tips och bilder!

https://www.facebook.com/pages/No-poo-H%C3%A5rv%C3%A5rd-utan-schampo-och-naturlig-hudv%C3%A5rd/139622872814010



Kram Therése

2011-12-08 @ 12:57:27
Laks - den djurrättande feministen säger:

Therese - Gillar den! :) det finns en annan no poo-sida också där folk kommentar dagligen för att få hjälp, titta där: http://www.facebook.com/groups/114864358555429/

2011-12-08 @ 17:21:16
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Hanan säger:

Alltid lika härligt med människor som tar steget till ett naturligare livsval. Intressanta recept. Prova gärna även Eliah Sahils 100 % naturliga schampo i pulver form. Stärker och förebygger :) Den hittar du här: http://www.bodybazar.com/13-eliah-sahil

2011-12-14 @ 00:47:43
Hemsida: http://www.bodybazar.blogspot.com
linda säger:

men det blir så i början när man använder OCM för att ricinoljan drar ut smuts och rester av gamla produkter men fortsätter du ett par gånger i veckan blir det bra! :)men du ska ånga innan också för att öppna upp porerna:)

2012-07-16 @ 18:50:16


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN