Psykopat-varning i Robinson



I senaste avsnittet av Robinson fick deltagarna ett par hönor och en tupp som de själva skulle få slakta och äta upp. Den årliga mörda-djur-för-att-överleva-traditionen i programmet är tillbaka ännu en gång. Och jag stör mig något fruktansvärt på detta, inte bara på det faktum att de hade ihjäl flera djur utan också för att det spär på den konstiga föreställningen om att vi människor skulle vara rovdjur.

"Men de är ju hungriga och i sådana situationer
kanske man måste döda för att överleva!"

Nej säger jag bara. Nej, för att vi människor är växtätare av naturen och vi behöver verkligen inte äta andra djur eller sakerna som kommer ur dem för att må bra. Dessutom är Robinson ett frivilligt spel som folk själva anmäler sig till = inte en situation där nödlösningar (som mord) krävs. Man har bara sig själv att skylla om man tackat ja att åka till en öde ö utan mat i en månad och sedan känner sig hungrig.

En annan sak med dessa mördar-avsnitt brukar vara att folks rädsla för att döda någon annan visar sig väldigt tydligt. Ofta blir deltagarna illa till mods när de inser att de ska döda djuren för att få äta, det är vi svenskar inte vana vid. "Kan ni fixa hönan istället, jag vill inte vara med. Säg till när det ser ut som kycklingfiléerna man köper på Ica" som någon sa förra säsongen. Detta om något bevisar hur obenägna den mänskliga rasen är att döda andra varelser, det ligger inte i vår natur.


Det värsta av allt var en av de tävlandes inställning till hela grejen med hönor och slakt. Hon var på allvar entusiastisk och glad över att få "pröva på" att slakta ett djur. Nu när jag kan se rakt igenom de flesta förtryckar-normerna så känner jag lite att, om man är så nyfiken på att få ta livet av en höna och helt ärligt inte bryr sig ett skit om hur denne mår eller känner sig - hur nära är det inte då att nästa gång döda ett människodjur? Det är en rätt stor psykopat-varning på en sådan person enligt mig (även om jag anser att man är psykopat vem man än dödar, djur som människa).

Enligt samhällets regler så är det idag otänkbart att döda en annan människa. Gör man det är man en idiot, en hemskt, vidrig brottsling som banne mig borde få sitta i fängelse resten av sitt liv. Dödar däremot en höna i tv så är man inget annat än en jävligt modig och duktig överlevare.

Kommentarer
Daniel säger:

Håller med vartenda ord!

2011-11-05 @ 20:00:56
Hemsida: http://danielkl.com
Anna säger:

håller verkligen med!



men angående "röstningen" om de är okej att ha husdjur, måste ja bara säga att de beror helt på vilket djur de är o hur man tar hand om de, typ hundar, absolut om man inte bor inne i stan o tar bra hand om den, innekatt e helt sjukt, kan man inte låta katten vara ute, då ska man inte ha katt! detsamma me alla djur, de SKA ha tillgång till utevistelse, även hamster, marsvin osv.

2011-11-06 @ 16:27:30
Alexandra - kärlek på tallrik säger:

Du är så klok. Håller med dig <3

2011-11-06 @ 19:05:00
Hemsida: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Junitjej säger:

Åh, så hemskt det var!!!

2011-11-06 @ 19:17:09
Hemsida: http://junitjejen.se
hanna säger:

jag såg det! dom överlever ju utan, det är ju inte så att tv4 tänker låta deltagarna dö..

2011-11-08 @ 18:03:33
Hemsida: http://hannalovesture.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN