"Den arga veganen"


"Industrial animal production destroys everything it touches. It destroys the animals, it destroys the workers, it destroys the communities, and it destroys the people who consume the animal products. (...) Unfortunately, the people who produce meat, the people who produce dairy, and the people who produce eggs - they're lying to you. So do what you can, educate yourself, know where your food comes from, and then make the ethical choice."
MOBY
 
Moby pratar om att vara den där "arga veganen", som jag själv varit tidigare till viss del. För det är svårt att INTE bli arg när man försöker berätta för andra, helt obryendes människor om vad som händer i världen. Men precis som han säger i videon, så är detta beteende ändå inte till någon nytta. Det förstör ens relationer gentemot andra människor. Hela min familj är köttätare, mjölkdrickare, läderbärare osv. Däremot märks det att jag gjort intryck på dem men det har inte lett till att någon blivit vego helt och hållet. Om jag skulle skrika på dem varje gång dem gör någonting som är emot mina värderingar skulle det snabbt bli ganska jobbigt att umgås.

Att vara den "arga veganen" sabbar också hela intrycket av vad veganism är. Om folk varje gång de träffar en vegan blir skriken åt eller otrevligt bemött kommer våran rörelse ses som ilsken och negativ. Och det är inte det budskapet jag vill sprida till andra. Jag vill göra precis tvärtom, visa hur positivt det är med veganism och hur det hjälper världen och dess medborgare på många sätt.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN