Olika individers värde



Jag spinner vidare på det som det pratades om
under senaste inlägget. Det handlar om det här med olika individers värde - vem är egentligen värd mest?

Som jag ser det finns det ingen anledning att särskilja en främmande människa från en främmande katt eller något annat djur. Jag känner ingen av dem och har ingen personlig relation överhuvudtaget. Varför skulle då den ena vara mer värd än den andra? Det finns lika stor anledning att gå fram och slå ner personen framför mig på gatan som att medvetet trampa på en snigel.

Men denna idé verkar vara lätt att misstolka. Jag menar inte att mina framtida barn skulle jämställas med en kackerlacka, eftersom att en familjemedlem direkt utan tvivel blir tio miljoner gånger mer värd än någon annan i hela världen - FÖR MIG. En annan individs värde sitter inte i vilken hudfärg hen har, vilken art hen är, vilken intelligens hen besitter. Det handlar om känslomässiga band och dessa kan bildas både inom och utanför ens egen art, vilket jag tror de flesta hussar/mattar känner till.

Jag kan tänka mig att många som har en hund eller annat djur bryr sig mer om denne än om någon okänd människa i Malmö. Eller? Har jag fel?

Kommentarer
Mo säger:

Helt rätt! Det handlar om känslomässiga band. Men EMPATI handlar om mycket mer. Att känna in andras lidande, vare sej det är en valp du inte känner som blir misshandlad, eller ett barn i ett annat land som svälter. Den bästa medicinen för att inte bli helt deprimerad av inkännande är att jobba för att förbättra förhållanden för de som lider.....djur som människor. En del människor väljer dock att titta bort - och inte låtsas om att de vet!?

2011-10-05 @ 22:50:06


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN