Jag prioriterar de redan levande före de ofödda




 
Jag är för abort, har alltid varit och kommer alltid att vara. Varför? Först och främst är det en mänsklig rättighet att själv få bestämma över sin kropp, ifall man vill ha barn eller inte. För feministernas kamp har detta varit otroligt viktigt, att en kvinna som råkat bli gravid ska ha chansen att styra över sitt eget liv. Detta känns självklart för mig.
 
Men barnet då? Man dödar ju ett barn som ännu inte fötts! Jo, det gör man visserligen. Jag resonerar som så att en unge som föds in i en olycklig familj där föräldrarna egentligen inte ville ha barnet, kanske det egentligen skulle vara bättre att ungen inte hade fötts alls. Livet är inte alltid viktigast. Jag prioriterar de redan levande före de ofödda, helt enkelt.
 
Jag tänker likadant när det kommer till djurrätt. Det korkade argumentet som ibland förs fram om att "men vi föder ju upp massor av djur vilket är bra, för annars skulle dem ju inte finnas alls" går jag rakt emot. Ska man försöka föda så många som möjligt för att alla ska få leva? Ska man tycka synd om alla ofödda individer som aldrig blev till? Shit ja, jävlar vad synd det är om de där ofödda människorna. Världen är redan överdrivet överbefolkad av människodjur och det sista vi behöver är ännu fler oönskade barn som inte får chansen till ett bra liv.
 
En sak är säker - om jag var en råtta som levde på ett laboratorie, eller en elefant på en cirkus, eller en gås som plockas levande med jämna mellanrum skulle jag antagligen önska att jag aldrig fötts. Och ett oönskat barn i en olycklig familj? Visst finns det chans till lycka en dag, men jag tycker att detta är ett för långsökt argument för att kunna tvinga ofrivilliga gravida till att inte göra abort. Som sagt, jag prioriterar de redan levande före de ofödda. Det är smärtfritt att inte finnas till men det gör ont att leva och lida. Livet är inte alltid viktigast.
 
Finns det ett bra liv framför mig - föd mig!
Annars - låt bli.
 
Vad tycker du om abort?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN