Odlat kött


 
Jag har så mycket tankar kring denna udda nymodighet, först tänker jag att det är en bra idé - kanske detta blir slutet på den gigantiska djurindustri som existerar idag? Sen blir jag arg när jag läser allt som skrivs om hur miljövänligt och etiskt det skulle vara mot dem svältande i världen - och jag tänker att, om dem nu bryr sig så mycket om etik och miljö, varför har dem inte börjat fundera på alternativ förräns nu? Uppfinningen finns ju redan, det kallas vegetariskt. Men världen kräver kött. Det ska ju vara rättvist - för kött är, och förblir en mänsklig rättighet i dagens (alldeles för sorgliga) samhälle.

För djurens skull kan detta innebära en stor förändring - världen blir inte djurvänlig men den blir mindre djurplågande. Av det jag har hört så skulle ändå en djurhållning krävas, eftersom man måste ta stamcellerna någonstans ifrån för att en konstgjord köttproduktion ska vara möjlig. Men förhoppningsvis skulle den storskaliga massindustrin minska, vilket bara i sig är ett enormt framsteg.

Jag själv då? Skulle jag äta det? När jag tänker tanken att sätta tänderna i en köttprodukt känner jag bara - nej, jag tror inte det. Jag har kommit till den vändpunkten att animaliska produkter inte känns nödvändiga överhuvudtaget. Dem är inte goda att äta, dem är inte på något vis mer nyttiga än min vegankost, och dem är inte praktiska på något vis. Senorna i min mat är jag ganska glad av vara av med liksom. Men för en vegetarian, som kanske saknar smaken av kött men avstår för att henoms värderingar är viktigare, kan detta vara en vinnande situation (om nu denne någon skulle acceptera det eventuella lidande som krävs i produktionen).

Som ni märker är jag ganska splittrad över hela konceptet. Det känns fel, osmakligt, bakåtsträvande men ändå rätt, mer etiskt, miljövänligt. Jag tvivlar.

Vad känner ni kring detta?
Skulle ni äta det?
Är det ett framsteg eller inte?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN