Man behöver inte vara perfekt för att kunna känna engagemang




 
Jag tycker miljön är väldigt viktig. Jag bryr mig om klimatet och jag bryr mig om att jag ska vara miljövänlig i den mån jag kan och orkar. Redan nu gör jag många bra saker för att minska utsläppen och leva miljövänligare. Jag äter ingenting animaliskt, jag har slutat att överkonsumera kläder som jag gjorde förr, försöker handla mer ekologiskt och har nästan helt slutat använda mig av kemikalier (tvättar kläderna med tvättnötter, rengör kroppen med oljor och tvättar håret med bikarbonat).

Men. Ibland blir jag hellre skjutsad med bil än att ta bussen, jag väljer grönsaker som kommer långt bortifrån framför svenska alternativ och jag köper billiga massproducerade kläder. Man kan bry sig utan att vara någon slags guru inom ämnet. Man behöver inte vara perfekt för att kunna känna engagemang och försöka göra världen lite bättre.

Det enda jag följer till punkt och pricka är min veganism. Den är viktigast av allt. Jag skulle aldrig, någonsin göra "ett undantag" (som vissa tycker att jag ska göra ibland) och överge hela min ideologi och största och starkaste åsikt jag någonsin haft.

Men när det kommer till miljön känner jag inte likadant. Det är inte lika viktigt för mig av olika anledningar. Men det betyder inte att jag inte kan engagera mig överhuvudtaget i ämnet, det betyder bara att det kanske inte blir lika noggrant som med min veganism.

Och då kan jag börja prata om människorna som ofta inte blir förstådda av andra djurrättsengagerade. De människor som har just djurrätten som sitt "lilla engagemang", precis som jag har miljön. De som kanske äter vegetariskt för det mesta men inte håller det till punkt och pricka men har grundtanken att djuren faktiskt inte finns till för människans skull. Bara för att en person inte orkar eller vill bli vegan och lägga om alla sina vanor betyder inte det att hen inte kan förändra.

Man kan vara lite engagerad och fortfarande göra skillnad. För mig känns det givetvis som det allra, allra viktigaste i världen att vara vegan och aldrig någonsin skada ett djur. Det kan kännas galet ibland att inte fler väljer att gå min väg, jag vill ju självklart att så många som möjligt ska bli renodlade djurrättare. Men samtidigt som vi veganer tittar snett på halvvegetarianerna för att de valde fisken idag, måste vi också inse att miljökämparna kanske tittar snett på oss ibland och undrar varför vi valde den där billiga, importerade grönsaken framför den svenska, ekologiska.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN