Det här med att ha kvar gamla läderskor från innan sin vego-tid




Hej på dig Anja!
Jag har faktiskt själv ett par läderskor kvar som jag använder då och då. Det här med att ha kvar gamla, odjurvänliga saker från innan sin vego-tid kan vara lite konstigt. Man vill ju inte använda dem där produkterna man vet är testade på djur eller skorna som är gjorda av kohud. Men egentligen så skadas ju inga djur av att man fortsätter använda någonting som redan är betalat.

Min foundation (som jag använde extrem sällan) hade jag kvar ett bra tag, och jag använde det ibland tills den tog slut. Samma sak med dojorna. Jag bar dem ganska länge innan dem blev alltför skitiga och dem degraderades till träningskor att svettas i. I mitt rum står en lädersoffa som jag köpte begagnad. Ibland kan det kännas vidrigt att det är någons hud jag sitter på, men djuret räddas ju inte bara för att jag gör mig av med soffan.

Det känns äckligt när jag tänker på det att vissa saker jag har kvar sen innan jag blev vegan är gjorda av djur. Därför har jag gjort mig av med det mesta, inte för att det på något sätt hjälper djuren utan mest för min egen skull. Det känns så mycket lättare att bara vara helt "ren", plus att jag faktiskt inte känner mig riktigt bekväm i kläder som så tydligt går emot mina åsikter.

Så summa summarum - det spelar egentligen ingen roll om du väljer att använda skorna eller ej. Det kanske kan ge dig lite att förklara om du skulle hamna i en djurrättsdebatt med någon, men annars så skulle det inte spela så stor roll. Det handlar helt enkelt om vad du känner är rätt. Om du märker att du stör dig på skorna så kan du sälja dem eller ge dem till någon, annars kan du använda dem tills dem går sönder eller bara bära dem vid speciella tillfällen när det passar. Ett tips är att undvika att bära läderdojor om du ska gå på demonstration...

Är det någon annan som har haft samma dilemma?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN