Det viktigaste att behålla när man har fått cancer är sitt vackra utseende

 
 
 
 
Är så jävla trött på alla värdelösa, utseendefixerade bilder som dyker upp på facebook hela tiden. "Tryck gilla om du tycker att hon är snygg trots att hon har cancer!". En cancersjuk persons största farhåga är tydligen att bli ansedd att inte vara tillräckligt vacker. Håret faller av, det finns inget långt, kvinnligt svall längre och då är livet förstört. Tydligen. Personligen tror jag att om jag skulle bli cancersjuk så skulle väldigt lite av min tid handla om hur jag såg ut. Hallå - man kan ju för i helvete dö? Det är livsfarligt att ha cancer och folk väljer att lägga uppmärksamheten på det tappade håret? 
 
Okej att folk vill ge lite cred till folk med cancer och bekräfta att dem finns och att dem lider, men att göra det genom att påpeka att "man kan vara snygg trots att man är sjuk" är bara stört. Om någon man känner blir dödssjuk är väl det sista man väljer att prata om personens utseende? Fokusen ligger alltid på håret, på sminket, på kläderna. Inte på personen bakom, inte på att han eller hon lider och kanske har varit livrädd för att dö men precis blivit botad och kommer att klara sig undan en dödlig sjukdom.
 
Ni anar väl vilka kommentarer som jag har stått för:
 

Kommentarer
sistergnu säger:

Som Aftonbladets löpsedel löd när Gaby Stenberg dött: Hon var vacker in i döden. Det är nog en av det äckligaste jag har läst.

2012-08-18 @ 13:47:33
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
Tovah säger:

Jag retar mig oxå på sånt! Denna har dykt upp i olika format: 10 000 likes and My dad quit doing drugs..

2012-08-18 @ 22:29:31
Lisa säger:

Om man hela sitt liv varit mån om sitt utseende, alltid haft långt hår och alltid varit "snygg" (enligt egen uppfattning), så kan jag faktiskt förstå att det är psykiskt påfrestande att, inte bara ha cancer, utan nu tappar man hår också. Det blir liksom en till sak att vara ledsen över. Förstår du? Sen att det inte är prio nr 1 att se snygg ut, men hade jag haft cancer och tappat allt hår skulle det kännas bättre för mig att ändå kunna känna mig fin.

2012-08-19 @ 15:02:45
Hemsida: http://Lisapremberg.blogg.se
Elin säger:

Håller helt med dig, stört är vad det är

2012-08-25 @ 11:49:08
Hemsida: http://greenbean.spotlife.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN