Filmer om homosexualitet

Nu så här i pride-tider (eller lite efter pride-tider kanske...) så har jag några bra filmer att tipsa om. Här är kommer dem:
 
 
 
PRAYERS FOR BOBBY handlar om en familj i USA på typ 70-talet (eller är det senare? Aja, spelar roll). Modern i familjen är strikt religiös och fullkomligt avskyr homosexualitet - eller är väldigt rädd för det med andra ord. När hennes egen son börjar förstå att han själv är gay blir det jobbigt i familjen.
 
KOMMENTAR: Det här är nog den mest sorgliga filmen jag sett i hela mitt liv. Har aldrig gråtit så mycket och så okontrollerat. Men den är väldigt, väldigt bra. Definitivt sevärd.
 
 
 
CIRCUMSTANCE (Förbjuden Kärlek på svenska) handlar om två unga kvinnor i Teheran som har ett vänskaps/kärleksförhållande till varandra. De inser snart att andra människor runt omkring inte gillar deras kärlek till varandra.
 
KOMMENTAR: Den här filmen är minst sagt lite udda - men jag gillar det. Den är speciell och härlig, hemsk och sorglig. Om du gillar långsamt drama som är lite annorlunda så gillar du säkert den här.
 
 
 
THE KIDS ARE ALL RIGHT handlar om en regnbågsfamilj där de två barnen börjar leta reda på sin biologiska far, mannen som donerade sperma till mammorna. När han sedan börjar umgås med familjen så är inte alla lika exalterade över den nye familjemedlemmen...
 
KOMMENTAR: Den här filmen handlar egentligen inte så mycket om det faktum att mammorna i familjen är lesbiska, och det är det som är så himla bra. En framtidsfilm liksom, som bara ser det som en självklarhet att det finns regnbågsfamiljer. Den här rullen är lite mer komisk än dem andra, men fortfarande med en del drama också. Otroligt bra! En av mina favoritfilmer faktiskt.

Kommentarer
Lorissa säger:

Stekta Gröna Tomater är också en fantastisk film där Ruth och Idgie har ett kärleksförhållande i gamm-Alabama, men på något sätt är alla som vet något så himla okej med det.

Och så Imagine Me and you, en riktigt töntig feel-good-film, så det beror på vad man menar med "bra" film. Jag älskar den.

Svar: Stekta Gröna Tomater har jag sett! Var dock väldigt länge sedan, kommer inte ihåg just det du berättar. Ska se den igen, kommer ihåg att jag gillade den skarpt :)
Laks

2012-08-07 @ 10:14:01
Hemsida: http://lorissalovebomb.se
Angelica säger:

I love you Philip Morris är väldigt bra! Men handlar väl inte så mycket om just att de är bögar utan det är mer en romantisk komedi liksom :)

2012-08-07 @ 12:55:04
Hanna säger:

Man kan ju inte ha ett inlägg om filmer om homosexualitet utan att nämna brokeback mountain! ;)

Svar: Har faktiskt aldrig sett den! :/ men det ska nog bli fixat, har hört att den är grymt bra :P
Laks

2012-08-07 @ 19:03:52


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN