Om abort och djurätande

Jag har tänkt på en grej. Alla dessa människor som är pro-life, är de också veganer? Jag menar, de värderar ett foster lika högt som de värderar en född människa. Eftersom de anser att livet börjar vid befruktningen ska man ej döda varken nyligen befruktade ägg, foster eller levande varelser. Men att äta fisk går bra? Både född och ofödd (kaviar alltså)? Eller är det bara människolivet det handlar om? Och i så fall - varför då? Menar de att ett grisfoster skulle fungera på ett annat sätt än vad vad ett människofoster skulle? Att det skulle vara skillnad på deras smärtupplevelser eller världsuppfattning? Faktum är att man inte ser någon större skillnad alls på olika djurarters foster under stor del av graviditeten. Vi är ju alla släkt liksom. 
 
Så varför skulle de prompt försvara människofostern rätt till liv men samtidigt glufsa i sig både födda och ofödda djur?

Kommentarer
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Är så ologisk att jag ibland går med på att äta hönsägg, men kaviar/rom känns vedervärdigt. Logiken? (Ingenstans!)

Jag kan hålla med om abortmotstånd efter 20-22 veckor, eftersom barn som förlösts efter den tiden kan överleva, växa upp och bli riktiga människor. Däremot har jag svårt att känna sympati för ett fem veckor gammalt embryo... (Men då är jag väl sådär förbannat ologisk igen, fast å andra sidan är det JAG som bestämmer över något som kommer från MIG ifall jag gör abort.)

Vet man att man troligen inte kommer kunna uppfostra barnet och ge det en trygg och värdig uppväxt, är det bättre att göra abort i tid än att vela länge och till slut stå där med ansvar för en annan människas liv i sina händer. Gemensamt ansvar och beslut mellan båda föräldrarna ska det givetvis vara, men kvinnan ska alltid ha sista ordet i frågan, anser jag. Mannen kan utan vidare lämna kvinnan mitt under graviditeten och således frånsäga sig ansvaret, men kvinnan KAN inte komma ifrån det, såvida hon inte lämnar man och barn i sticket efter förlossningen. (Och då är hon förstås en dålig förälder.) På vägen dit har hon också utsatts för de starka fysiska och psykiska påfrestningar som kommer med graviditeten.

Tror knappast att alla abortmotståndare är veganer. De är nog som de flesta människor och har nog inte kommit så långt att de fattar att andra djur än människor (och möjligen hundar, katter och hästar) är livssubjekt och lever för sin egen skull.

2012-12-26 @ 17:57:01
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Vegan forever säger:

Så jävla (förlåt för svärordet) skumt...

2012-12-26 @ 18:43:19
bibi säger:

Därför att människor är så egoisktiska struntar i djuren bara de får sin goda köttbit.

2012-12-27 @ 11:42:08
Ania säger:

Jag skulle inte direkt kalla mig pro-life... Jag är "personligen" emot abort dock, alltså JAG skulle aldrig kunna göra det, men tycker fri abort i samhället annars är självklart. Men kött äter jag också.
Anledningen till att jag inte värderar djurliv lika högt som människoliv är för att människan är skapt till Guds avbild och vi har fått djuren att sköta om och även att ha som föda. Så ser jag på det. :) Men jag tycker det är viktigt att minimera lidande, även för djur, så jag köper helst ekologiskt, svenskt dyrare kött.


Svar: Tänk om någon mördade min familj. Om mördaren sa att hen hade förökt minimera lidandet, inte faan hade det hjälpt. Mord är liksom inte mer okej för att man gör det snabbt. Det är alltid fel. Anledning? För att jag vet att jag själv aldrig skulle vilja bli mördad. Därför tycker jag inte heller att jag har rätten att mörda någon annan.
Laks

2012-12-27 @ 21:44:25
Hemsida: http://nolovestory.wordpress.com
passion of a jew säger:

Ania: Jag kan försäkra dig om att grisen som är uppfödd ekologisk och får halsen avskuren lider lika mycket som den gris som ej fötts upp ekologiskt.

Religioner går alltid att använda i ett egoistiskt syfte. Gud är ett as.

gud: http://i.imgur.com/ythfI.jpg
gud om abort: http://i.imgur.com/1Ocz8.jpg

2012-12-28 @ 00:20:12
Matildaa säger:

Trams. Det är ju människan som hittat på gud och på så sätt också hittat på att vi "står över" djuren. Alla har lika rätt stor att vara på denna jorden och ingen har rätt att döda någon annan för sin egen njutning/vinning.

Svar: Håller med.
Laks

2012-12-28 @ 01:46:07
Per Nordin säger:

Hej. Bra poäng här laks. Själv är jag faktiskt vegan och Pro-life. Jag anser det vara hycklande med pro-lifare som inte är veganer, och veganer som inte är pro-lifeare.

Mvh Per Nordin

2012-12-28 @ 16:15:39
Malka säger:

"Människan är skapt i Guds avbild". Innebär det att gud är en grym skit som sätter sin personliga njutning före hur andra mår (för det är ju så människor agerar)? Hur som helst skulle det förklara varför världen ser ut som den gör... Och rent allmänt om att stödja sig på bibelcitat: källkritik, tack!!

2012-12-28 @ 19:30:39
Hemsida: http://yogasmurfen.blogspot.se
PL säger:

Det som i "pro-life" syftas på är väl, antar jag, mänskligt liv och inte "liv i största allmänhet". Det är väl pro-choice vs pro-life så att säga i polariseringen. Etiketter från USA. Om sedan är pro-lifare och kanske också äter kött (du verkar förutsätta att alla som är "pro-life" också är vegetarianer men BORDE vara veganer? Något irrelevant är en sådan frågeställning om det faktiskt är så att majoriteten också äter kött!). Människovärdets okränkbarhet är väl vad saken gäller?

Varför det är kristna/religiösa som är i majoritet över abortmotståndet är för att utan Gud finns ingen objektiv grund för människovärdet. Då kan människan inte ha högre värde än det hon ges från omgivning/andra människor/världen. Därmed kan man betrakta den ofödda människan som objekt, ett "foster" utan mänsklig identitet.

Den enda rimliga pro-choice hållningen, som är konsekvent är fri abort fram till födelsen. Minst. Argumentet "ett barn måste vara önskat" och "kvinnans rätt till sin kropp", håller jag för helt felaktigt men om så är faller får vi ha fri abort hela graviditeten.

De som tycker att "har kvinnan blivit våldtagen..."
När vi når den punkt då abort endast är tillåten efter våldtäkt, då har vi kommit långt. Där står vi inte nu kan vi konstatera. Varje år dödas lika många ofödda människor på våra sjukhus som antalet invånare i Kalmar kommun. Sanningen kan inte förtigas hur länge som helst!

Är det graden av utveckling som bestämmer vad som är en människa? Isf kan vi likt nazisterna avliva många "handikappade" utan moraliska betänkligheter. Är en människa en varelse av arten homo sapiens med mänskligt DNA och två mänskliga föräldrar, isåfall - vilket är det enda rimliga och logiska - så är det människor vi dödar på våra abortavdelningar på våra svenska statligt finansierade sjukhus.


2012-12-28 @ 23:23:41
Madeleine säger:

"Sanningen kan inte förtigas hur länge som helst! " .... okej, PL. Blir helt mållös, men okej.

Nej men jag tycker du har en väldigt snitsig poäng i inlägget, Laks! Den ständigt återkommande frågan är ju varför vissa liv värderas högre än andra. Det finns ingen logik i det, annat än gammal vana. Och är det något som människan avskyr över allt annat så är det att behöva bryta gamla goda vanor. Så hur man än vänder och vrider på det så kommer människan alltid ut som den största egoisten i universums historia. Punkt slut. Bortförklaringar om Guds avbild och allt vad det innebär är bara precis det; bortförklaringar. Dåliga ursäkter till att vägra öppna ögonen och se vilken mängd lidande vi orsakar, och det, om något, kan jag tänka mig är oförlåtlig i en eventuell Guds ögon. Men visst, whatever floats your boat. Eller i det här fallet- ark.

2012-12-31 @ 13:20:21
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Ania säger:

Jag fattar att det är sjukt svårt att förstå mitt resonemang om man själv inte är troende. Och jag kräver det inte av någon heller, men du ställde ju frågan så tänkte det kunde vara intressant att svara. ;)

Vissa skiljer på djurliv och mänskligt liv, andra gör det inte. Så kommer det alltid vara liksom... Men pluspoäng till er som vill vara vegetarian/vegan, det är helt klart bra ur ett miljöperspektiv.

passion of a jew: Det handlar inte om döden för mig, det handlar om tiden i livet. Får djuren leva ett liv som de mår bra av och som är "naturligt" så föredrar jag det framför t.ex burhöns m.m. Viltkött är idealiskt egentligen. Ingen "lider" av ett nackskott, däremot lider man av plågsamma månader/år i livet.

2013-01-01 @ 19:12:21
Hemsida: http://nolovestory.wordpress.com
Sven Johansson säger:

Jag är både abortkritisk, (använder det ordet hellre än ordet abortmotsåndare), och vegetarian och gläds åt ju fler jag ser som har kärlek för allt liv, både djur och människor, både födda och ofödda.

Jag är själv också troende kristen , men idag har det börjat förekomma även ateistiska/agnostiska grupper som är abortkritiska. Jag tror att Gud älskar individer av alla slag, både djur och människor , både födda och ofödda.Jag är för icke våldsprincipen även mot ofödda och djur, fast flertalet av mina trosfränder äter djur.

Det går att sänka antalet aborter genom att kombinera olika saker, dels förebyggande av graviditeter, dels genom att öppna möjliga vägar till alternativ till abort då graviditeten redan är ett faktum,(tex att förbättra livet för gravida kvinnor o även fäder så att de ser andra möjligheter än abort), och genom att påverka både mäns och kvinnors attityder. Ibland är det mannen som driver på för att kvinnan skall göra abort.

jag tycker det är ynkligt med män som inte vill ta sitt ansvar och påstår att kvinnan som väljer att föda tvingar dem till faderskap. Det kan de bara säga om dessa män blivit våldtagna.

Jag föreslår inte att alla de aborter jag rent etiskt ser som fel skall "förbjudas" juridiskt men rent etiskt,andligt och moraliskt är jag mot de flesta aborter som görs i Sverige. Sverige ligger högt internationellt. Norge och Finland tycks ha lyckats bättre med abortförebyggande.

Det finns både en juridisk och en etisk dimension i abortfrågan som egentligen är flera frågor. Det finns många möjliga åsiktskombinationer en person kan ha om vi ser det som ett koordinatsystem med en etisk och en juridisk axel. Det blir oklart vad en "abortmotståndare" eller "abortanhängare är". Etiskt är jag mot flertalet aborter , men om det är en medicinsk nödsituation där valet står mellan två liv är jag inte emot aborten, På samma sätt skulle jag som är vegetarian om jag saknade vegetarisk mat kunna äta djur. det handlar om prioriteringar. Jag tror inte det i en nödsituation är fel att äta djur.

Mvh Sven Johansson

2013-10-25 @ 16:30:00


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN