Hur noggrann är du?

En grej som jag funderat mycket på under en tid nu. Hur noggranna är andra veganer? Jag menar med små, mikrotillsatser av något e-nummer som kan vara animaliskt? Och ni vegetarianer också, fast med löpe och gelatin och sånt? Hur noggranna är ni?

När jag var vegetarian glufsade jag i mig löpe och gelatin utan en tanke på att det inte, faktiskt, borde ingå i min kost. Men jag var inte på det stadiet då att jag skulle kunna nobba en produkt av någon annan anledning att det innehöll rent kött. Nuförtiden är jag mer strikt, inte för att jag tror att köttindustrin tjänar stora pengar på gelatinet de säljer utan av rena äckelkänslor. Det är ganska äckligt att äta upp någonting jag vet innehåller små, små delar av kött/mjölk/ägg.
 
Men jag kan inte e-numren. Jag orkar faktiskt inte. Jag tror inte heller att det gör så stor skillnad vad man väljer att avstå från annat än för sig själv. Så jag undviker helst produkter om det står mono- & diglyceridsyror. Men om det står något konstigt nummer, annat än löss förstås (e120 och e901 tror jag) så skiter jag i det. Jag orkar inte memorera alla numren som kan vara animaliska.
 
Hur gör du? Hur ser du på små tillsatser av animaliskt ursprung?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN