Att jaga eller inte jaga?


 
Jag har tänkt på det här med att ha katt. Jag tror faktiskt att jag kommer ha det någon gång i mitt liv, jag gillar dessa självständiga och trevliga djur. Det är nog sant också som det är sagt, att de är de enda husdjuret som själv valt att bli det. De är med på sina egna villkor, de går ut när de vill och är mer egentänkande än vissa människodjur jag känner.

Men så kommer vi till det svåra. Ska man ge ett äkta rovdjur kött eller ska man köra vego? Jag tror faktiskt att jag skulle välja vego. Jag skulle inte klara av att gå till en affär, sträcka mig efter en burk full med konserverade kroppsdelar i och sedan betala. Men innan en eventuell katt skulle bli familjemedlem skulle jag läsa på ordentligt och se hur det här med kattkost verkligen fungerar. Jag har hört många som gett vego till rovdjur och det har gått bra.
 
Men om man släpper ut en katt då? Den kommer ju vilja jaga. Den kommer springa efter möss och råttor och sorkar och vilja döda dem. Och visst, det känns lite obehagligt men när det handlar om vad en katt gör ute i naturen på naturens villkor känns det inte lika farligt. Ingen kan göra någonting åt att världen är uppbyggd som den är - rovdjur har andra behov än betesdjur. Det går inte att ändra på.
 
Hur tänker du kring att ha rovdjur hemma som ges vego-mat?
Och att ha jagande djur som kommer hem med bytet i munnen?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN