Hur mycket lidande finns det i världen?




 
Föreställ dig den värsta situation du någonsin skulle kunna befinna dig i. Du känner panik, rädsla, tristess till 1000%. Gångra med 48 miljarder för att förstå hur många individer på denna planet som föds, lever och dör med dessa känslor varje år.
 
Det är så fruktansvärt svårt att förstå i vilken extremt stor skala djurplågeriet pågår. Att det årligen mördas 48 miljarder djur på planeten, och att animaliekonsumtion ständigt ökar trots att man tycker att folk borde bli mer medvetna och ta informationen till sig. Fy faan vad jag önskar att jag var oändligt rik. Då skulle jag köpa in flera miljoner stora tv-apparater och ställa upp i varenda stad och visa sanningen på skärmarna tills hela världen höll med mig. Eller så skulle jag bara köpa upp alla djurfabriker i hela världen och anställa folk som tog hand om djuren tills dem dog under bra förhållanden.
 
Men jag är inte oändligt rik. Jag har inte kraften att förändra mer än lite och att kunna föregå med gott exempel. Och visst är det bra det, men ibland känner jag mig så otillräcklig när jag tänker på den panik som miljarder djur känner precis i denna sekund. Kossan i USA som kommer fram till slakthuset och tvingas av lastbilen för att gå mot sin egen död. Kycklingen någonstans i Sverige som precis kläckts och slängs ner i en proppfull låda med andra kycklingar. Hunden i Kina som just nu får sin hud avdragen från kroppen och lämnas att dö på en hög ovanpå andra, redan flådda djur.
 
Det är svårt att förstå hur mycket lidande som finns i den här världen. Och det är nästan ännu svårare att förstå hur detta kan få fortsätta dag ut och dag in. Hur länge ska det här få pågå?
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN