The Oil Cleansing Method


 
På senaste tiden har jag sysslat med någonting som kallas för OCM(Oil Cleansing Method). Det är ett bra sätt att hålla huden fräsch och minska risken för att få finnar och andra otrevligheter. Det är en rengörare helt enkelt.

Jag använder mig av ricin- och olivolja. Ricinoljan är till för att dra ur smutsen ur porerna och på så sätt rengöra. Olivoljan är mest med för att spä ut ricinet, eftersom det är väldigt uttorkande. Man kan byta ut olivoljan mot annan olja om man känner för det.

Blanda ihop oljorna i handen, ungefär hälften av varje brukar jag ta, och massera in det i ansiktet i någon minut. Det är nu orenheterna försvinner ur porerna och huden blir fräsch. Låt blandningen sitta i ett tag innan du börjar hetta upp en handduk i vatten. Handduken ska läggas över ansiktet tills det känns som att den svalnat. Tanken är att hettan från duken ska öppna upp porerna och ånga bort oljan. Blöt om handduken flera gånger och håll den över huden, när det känns fräscht kan man torka bort den sista oljan om det finns någon kvar.

Jag har prövat metoden flera gånger vid enstaka tillfällen, men det är först nu de senaste veckorna jag har börjat använda den regelbundet (ungefär 2-3 gånger i veckan) och nu märker jag skillnaden. Finnarna är inte lika många men dem har inte försvunnit helt men det kanske jag får acceptera, jag är ju trots allt tonåring... Men huden känns ändå mycket friskare, starkare och fräschare än vad den gjorde förut.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN