En jägares logik - "jag är djurvän!"





Ni kommer kanske ihåg mitt inlägg som publicerades på tjejjouren.se. Det där som handlade om hur jag blev djurrättsintresserad och hur jag slutligen blev vegan. Temat var ju djur, och man kunde välja att skriva om vad som helst som har hade med ämnet att göra.

Jag gick in på sidan och hittade en minst sagt intressant text på samma tema. Här berättar en jägare om sin relation till djur - hur hon blev upplärd från barnsben att skjuta och döda och hur mycket hon bryr sig om andra varelser. Nja, säger jag bara. Bryr man sig så dödar man inte.
 
Jag är så jävla trött på jägare som påstår att de bryr sig, att de älskar djur och att de inte jagar av rent egoistiska, onödiga skäl. "Enligt min mening så finner man några av de största djurvännerna i jägarkåren" påstod en jägare i ett av mina kommentarsfält för länge sedan. Det är lustigt hur jägare alltid vill förklara hur snälla och djurvänliga de är. I nästa andetag står de ute i skogen och mördar ett rådjur.
 
Nej, jägare kan tänka om både en och två gånger. Gärna ännu fler, det skulle nog behövas. Jag har som djurrättsaktivist accepterat att det alltid kommer finnas idioter som skadar andra varelser. Men jag har ännu inte lärt mig att acceptera att det finns idioter som skadar djur som påstår att de gör det för djurens skull.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN