Ett litet förtydligande bara...


Kommentarer
sistergnu säger:

Påminnelselapp till familjen? :P

Svar: Litegrann ja, men mest ett skämt X)
Laks

2012-07-08 @ 21:59:41
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
Matilda säger:

Vill man omvända någon tror jag att det där är fel väg att gå faktiskt... Brukar tycka att du har extremt vettiga åsikter och tillvägagångssätt att få folk att tänka till (information är ju det absolut bästa!!) men det här tror jag bara leder till att folk börjar motsätta sig. Nu antar jag i och för sig att det är hemma hos dig och menat till dina föräldrar och ni kanske förstår varandra men hade jag fortfarande varit vegetarian/köttätare och sett det där hade jag blivit stött. Inget illa menat alls utan bara hur jag hade reagerat :)

Svar: Jo, jag förstår det. Men ibland blir man irriterad på sin familj som aldrig riktigt verkar fatta. Men detta var gjort mer som ett skämt, inte superseriöst liksom :P
Laks

2012-07-08 @ 22:59:30
Anonym säger:

Like a baws. Hahaha.

2012-07-09 @ 11:04:27
Candy säger:

Bra att de köper ekologiskt i alla fall, många tycker inte att det är värt det.

Själv försöker jag att dricka havredryck framför sojamjölk eftersom det odlas lite för mycket sojabönor här i världen för att det ska vara hållbart för planeten.

Svar: Vad är det för skillnad om man odlar havre eller odlar sojabönor? Det tar väl lika stor plats? Sojan som alpro soya använder sig av kommer från typ Österrike och Kanada, inte från regnskogen som alla verkar tro.
Laks

2012-07-09 @ 17:46:31
Hemsida: http://sugarhearted.wordpress.com
Matilda säger:

Misstänkte det och jag förstår din tanke ändå :) Suckar alltid djupt och menande när Bregott-och mjölkreklamen går på tv... Då suckar min föräldrar lika djupt och säger "VI VET." innan jag hinner öppna munnen. Haha!

Svar: Känner igen mig X)
Laks

2012-07-09 @ 19:56:50
Emelie säger:

Candy & Laks: Intressant! Jag har försökt välja havre istället för soja sedan jag lärde mig att sojaodling var dåligt för miljön på naturkunskapen. Har du någon källa på att Alpro Soya inte odlar på skövlade regnskogsområden? (Inte för att jag inte tror dig, men jag vill kunna använda det argumentet i diskussioner.)

Svar: Försöker leta fram det, men verkar inte hitta det på deras hemsida. Men jag är säker på att jag läst det där om sojaproduktion. Fast jag kanske tänkte på något annat märke, typ GoGreen eller nåt? Fast jag tror inte att det är någon sojamat som är tillverkat för oss människor som odlas på skövlad regnskog. Återkommer om jag hittar vad Alpro säger :P
Laks

2012-07-10 @ 10:19:22
Laks - den djurrättande feministen säger:

Emelie - Nu hittade jag! Så här skriver dem:

"Varifrån kommer Alpros bönor?
Våra bönor kommer från gårdar i Kina, Kanada och södra Europa. Vi köper från gårdar som odlat sojabönor i många år och använder sig av växelbruk. Inga av gårdarna brukar mark som skövlats från skog eller nyodlats och vi har full spårbarhet vilket garanterar att våra bönor är fria från genmodifiering. Respekt för miljön och ansvarskänsla för jordens resurser är drivande faktorer i vår produktionsprocess."

Från längst ner på denna sida: http://www.alprosoya.net/se/faq

2012-07-10 @ 21:35:21
Hemsida: http://laks.webblogg.se
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Angående soja vs havre: Havre odlas väl här i Norden, och soja odlas i sydligare länder. Då känns det nästan som ett självklart val att välja havre, eftersom det belastar miljön mindre med transport. Just av den anledningen jag nästan aldrig äter ris, men ofta potatis.

//Emma Hå

2012-07-11 @ 00:08:19
Hemsida: http://emmahas.se
Cecilia säger:

Emma: Nåväl, det är nog ingen bra tumregel att närodlat alltid är miljövänligare. Mycket beror ju på om den närproducerade grödan är ekologisk eller inte, hur den transporterats (jmf. något svenskodlat som fraktats över landet med lastbil jmf. med något som fraktats med båt), var grödan är bäst lämpad att odlas (t.ex. tomat i växthus som odlats lokalt alt. tomat som odlats på varmare breddgrader), osv. Det är så många parametrar att ta hänsyn till när det kommer till vilken produktion som är mest energisnål, så riktigt så enkelt är det inte.
Potatis är exempelvis den mest besprutade svenska grödan.

2012-07-15 @ 22:45:38
Hemsida: http://vegeteramera.wordpress.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN