Jag mår bra. Inte för att jag är orakad, utan för att jag VÅGAR vara orakad.



För nästan ett år sedan började jag fundera - varför rakar jag ben och armhålor egentligen?
För att JAG vill det? Nej, så var det faktiskt inte. Man har ju blivit matad med konstiga saker som att "men det är fräscht/hygieniskt/snyggt" ända sedan man föddes men helt plötsligt började jag ifrågasätta det. Jag lät det växa.

Fy faan vad skönt med hår på benen!
 Det var givetivs svårt i början att gå ute med korta byxor och jag totalvägrade att visa benen ett bra tag. Men tillslut lärde jag mig att acceptera det, för nej, jag ville inte behöva raka mig för att kunna känna mig bekväm bland andra människor. Den enda som egentligen bryr sig så där jättemycket om att det är ju jag själv.

Med armhålehåret tog det ett tag innan jag vande mig men nu när jag har haft hår där i säkert ett halvår så känns det så jävla bra. Jag har t.o.m. prövat att raka av armhålehåret vid några tillfällen för att jag tröttnat och det slutade samtliga gånger med att jag satt och kliade och ångrade mig som satan i flera veckor till svetthålorna var sig själva igen. Det var då jag upptäckte att det var rakat som kändes ofräscht, äckligt och ohygieniskt.

Nej, orakat känns tusen gånger bättre. Men om jag aldrig börjat ifrågasatt rakningen och prövat själv att låta bli trots mina egna förväntningar och fördomar mot hårighet så hade jag fortfarande suttit där med mina jävla rakade ben och armhålor och förlorade tid och förlorad självrespekt. Orakat är grymt för mig, det känns som att en liten del av mig blev upphittad och äntligen kom till rätt ställe. Och inte tack vare det faktum att jag numera har hår, utan för att jag vågar ha hår. Allt detta känns mycket mer jag. Och det är precis det jag vill vara - jag.


Kommentarer
Elin Astrid säger:

Jag känner precis samma sak! När jag rakade armhålorna igen för typ tre år sedan efter att inte rört dem på många år kände jag mig tom och svettig och inte alls fräsch.

2012-08-01 @ 14:24:17
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
Matilda säger:

Håller med dig angående benen men inte armhålorna. Om känslan alltså (men det är ju allas eget tycke och smak). Eller jag kan tycka det är sjukt gött med rakade ben, precis när man gjort det, så lent och skönt. Sedan kan jag också tycka att det är sjukt gött med orakade ben och jag tycker också att det kan se precis lika bra ut med orakade ben.
Däremot armhålorna... Jag HATAR att ha hår där. Det är inte för att jag inte vill att andra ska se (har jag inte hunnit raka mig på ett tag bryr jag mig t.ex. inte om någon skulle se min armhåla (MED HÅR!! gud bevare mig!!!utropstecken)) mina armhålor håriga utan för att jag tycker att det är obehagligt och ja..störigt?
Skönt att man kan göra som man vill :)

Svar: Det är precis så det ska vara! Alla ska kunna göra som dem själva vill :) That´s the måål
Laks

2012-08-02 @ 01:27:42
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Jag älskar känslan av nyrakade ben, brukar raka dem, smörja in dem och sedan sitta och klappa på mig själv haha! (låter visst lite psyko..) men min ben håller sig extremt lena i flera dagar, så jag ser det verkligen inte som någon uppoffring att raka dem lite då och då. Sjukt nice att känna sig så len!

//Emma Hå

Svar: Vad härligt att du känner så! Man ska göra så att man trivs med sin kropp :)
Laks

2012-08-05 @ 15:11:46
Hemsida: http://emmahas.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN