Skenet bedrar

 
Åh, en lycklig kossa i hagen! Så underbart, så härligt, så... HEMSKT. Jag tror jag har folket med mig när jag säger att den första tanken som slår en, när man ser en kossa ligga på gräset i solskenet är att hon är lycklig. Att allt är bra. Att det är vackert. Men sedan kommer jag på att jag är vegan, djurrättare, och så slår jag upp allt det hemska jag vet som sparats i hjärnans arkiv. Jag minns filmerna där kalvar skrikandes dras från sin mamma. Nyfödd, bräcklig, rädd.
 
Jag minns också alla de fakta-texter jag läst som ingående berättar om hur kossan gång på gång insemineras, föder, mjölkas, insemineras, föder, mjölkas. Sedan när några år passerat och avkastningen inte är riktigt lika hög som bonden vill då skickas hon till slakt och får halsen uppsliten. Sedan hamnar hon mellan två bröd på någon hamburgerkiosk där fulla tonåringar kommer förbi och vill ha "något billigt och mättande". 
 
Skenet bedrar, kanske man kan säga.

Kommentarer
emma. säger:

påtal om kossor är de sååå himla söta.
de har så gulligt uttryck jämt och ser så otroligt snälla ut. gosiga är dom och borde behandlas likadant som de flesta behandlar sina hundar, med värdighet.
om det är så hemskt att mörda en hund, varför är det okej att mörda en ko?

Svar: Jag håller med! Kossor är sjukt gulliga :) Och personligen ser jag givetvis ingen skillnad mellan att mörda en hund eller kossa. Same (horrible) shit.
Laks

2012-07-07 @ 12:42:03
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Daniel säger:

Tycker det är så synd att det är den fina sidan folk ser. Att folk ser kossorna på stora, gröna ängar när de åker ut på landet. Det får dem ju att tro att det är så mjölkindustrin är - fin och grön. Fast det kunde inte varit längre ifrån sanningen...

Btw, efter ett längre uppehåll har jag äntligen publicerat ett nytt inlägg på bloggen! Det handlar om hur hönsen manipuleras till att lägga ägg året om...

Svar: Ja, vad bra! Har väntat på att du ska börja skriva igen! :)
Laks

2012-07-07 @ 22:02:31
Hemsida: http://kronfjall.blogg.se
Tovah säger:

Du tar orden ur munnen på mig Laks!!

2012-07-09 @ 10:43:30
eine säger:

Det är hemskt. Men jag måste faktiskt berätta att jag, på väg hem från Stockholm i lördags, åkte förbi en kohage där alla korna gick med sina kalvar. Det var första gången jag såg det tror jag. Och visst, resten av deras livshistoria kanske inte var lika ljus, men bara den synen gav en lite hopp på något vis.

Svar: Det har jag aldrig sett någonsin. Vad fint att det finns några kor i Sverige som får träffa sina kalvar.
Laks

2012-07-10 @ 18:56:55
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se
SvartaVarg säger:

Du är så smart. Dina texter och åsikter är väldigt bra. Vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt.

Svar: Tackar :)
Laks

2013-05-18 @ 17:47:39


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN