Sök dig till en psykolog istället för att gå till systembolaget



Jag har ju berättat tidigare om vad jag känner inför alkohol och drickande. Men igår kväll väcktes mina tankar igen kring ämnet. Så här står det på IQ:s hemsida:

Alkohol är en naturlig del av livet för många. Men alkoholdrycker är inte som andra livsmedel. Om man dricker måttligt kan alkoholdryckerna berika livet, särskilt tillsammans med god mat och trevligt sällskap. För de allra flesta är alkohol helt enkelt något positivt.
 
Skulle de resonerat på samma sätt när de gällde kokain? Heroin? Hasch? Marijuana? Nej, jag tror inte det. Varför i helvete har just alkohol - den farliga dryck som bryter ner kroppen och förgiftar hjärnan - blivit socialt accepterad? Varför är det så jävla bra att dricka det? För att annars är man tråkig? Uptight? Feg?

Personligen väljer jag att inte dricka för att jag vill vara ett exempel för andra människor runtomkring mig. Jag vill visa att MAN BEHÖVER INTE DRICKA för att kunna leva ett normalt jävla liv. Men också för att den här idén och åsikten (som många faktiskt verkar ha) att alkohol måste vara inblandat för att någonting ska bli kul är urbota korkad. Om man inte klarar av att överleva sin vardag, om man inte kan skratta och känna mening med livet utan en drog - då borde man söka sig till en psykolog och inte till systembolaget.

Berätta gärna om din syn på alkohol, jag är nämligen väldigt nyfiken vad andra tycker och tänker om saken.
Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN