"Hen" är ett underbart ord som gör det lättare att prata om folk med folk





Jag förstår verkligen inte hur man kan vara en motståndare till ordet "hen". Skulle det verkligen vara så fruktansvärt om man skulle bli kallad för hen istället för hon/han vid något enstaka tillfälle? Och att kalla andra för det? Är det verkligen så otroligt viktigt att alltid få alla runtomkring att veta att man är en kvinna/man?

"Hen" är ett underbart ord som gör det lättare att prata om folk med folk. Om någon berättar om att hen t.ex. varit hos läkaren, blir motfrågan från personen som lyssnar ofta "jaha, vad sa HAN?". Om man inte vet vilket kön någon har kallar man personen direkt för "han". Vi utgår från detta pronomen, och anledningen till detta tror jag är att vi ser mannen som norm. Om en man råkar bli kallad för "hon" ses det som ett enormt nederlag. Men en kvinna skulle kunna kallas för "han" om man bara såg ryggtavlan på henne en bit bort på gatan. Varför är det såhär? Jag tror detta:


Många människor verkar se det som livets största uppgift att vara ett kön. När de presenterar sig i skrift är könet bland det första som nämns. När de klär sig vågar de inte utmana könsrollerna utan bär strikt sina höga klackar och kjolar för att det inte ska tas miste på vilken av sidorna de tillhör. Om en man klär sig som en kvinna ses det som äckligt och om en kvinna klär sig som en man ses hon som en flata, kanske som lite tuff, men mest konstig.

Motståndarna till "hen" verkar tro att feministernas mål är att radera könen. Att det handlar om att beröva barnen deras identitet och förvirra dem. Att stjäla en del av deras personlighet och förbjuda beteenden och intressen. Men nej, hen-motståndare. Ni har inte insett vad det handlar om. Allt det som jag precis radade upp, det är PRECIS DET som könsrollerna gör med oss. Det är könsrollerna som berövar oss vår frihet och delar av vår personlighet. Så vill jag inte ha det. Vill du?

Kommentarer
Schniffel | neurotisk skrivnarkoman säger:

Alldeles för många är kritiska till ordet hen, som om det sätter en etikett på en person som gör den till ett offer för feminismens revolutionerande tankesätt.



"Jag är inget jävla hen!"



Nej, men jag är ingen hon heller, jag är jag, en person med en färgglad personlighet, och att vara en person är så långt mycket viktigare än att identifiera sig som ett kön. I finskan finns det inget särskilt ord som betyder hon eller han, och de tycks ha klarat sig rätt bra med det.



När någon pratar om en person brukar jag, på grund av dialekt och omgivning, säga "en" som pronomen. Något i stil med "Va' sa 'en?" om någon har varit hos läkaren, som du skrev. Tror att det är för att jag inte orkar säga "den" som gör att det blir "en", men det funkar. Jag vet inte vad folk tycker är konstigast; att använda den eller hen som pronomen.



Jag håller på att hjärntvätta mig själv att börja använda hen, eftersom det är ett fantastiskt bra ord =D

2012-03-17 @ 15:12:34
Hemsida: http://schniffel.blogg.se/
emma. säger:

Förlåt nu skriver jag inte om det som handlar om just inlägget. Men jag läser din blogg hela tiden (som du kanske märkt)

Men nu har jag iaf skrivit ett inlägg om lite hur jag känner för djur industrin. Kommentera gärna vad du tycker! skulle vara intressant o se hur du känner om det!

2012-03-17 @ 22:20:00
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se/
Hannele säger:

Jag förstår inte heller alls detta motstånd mot hen, det är ju fenomenalt. Men som vanligt och precis som du skriver så handlar det dels om missförstånd och fördomar, och som du skrev i ditt förra inlägg om att somliga för allt i världen inte vill kalla sig för feminister.



Vilken bra och fin blogg du har. Kommer titta in här fler gånger!



2012-03-18 @ 10:15:56
Hemsida: http://www.hanni.nu
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Själv tycker jag att ordet är lite läskigt just eftersom det har fått så stor uppmärksamhet. Det är ju bara ett ord, men det har gjort att jag reagerar varje gång jag läser eller hör hur folk använder det i "vanligt tal" utan att påpeka att det använder ett könsneutralt pronomen. Personligen gillar jag inte riktigt tanken på att ta bort hon/han (kanske för gammaldags...?) utan att istället komplettera med att säga "hen" när man inte vet könet på personen ifråga, vilket jag tror var det ursprungliga syftet med ordet, för att slippa säga "den" eller "det", vilket en del tolkar som nedsättande.



Btw, bara för att du skriver så engagerat om sådana här frågor, brinner så för djurens rättigheter och är så flitig med att förmedla en grön livsstil så har du fått en liten blogaward av mig =) Ha det fint!



//Emma Hå

2012-03-19 @ 14:56:43
Hemsida: http://emmahas.se
Laks - den djurrättande feministen säger:

Emma Hå - Jag tänker inte att "hen" ska ersätta hon/han utan att det ska fungera som ett bra komplement till de tillfällen då man faktiskt inte vet vilket kön en person är, eller kanske en person som inte vill definiera sig som ett kön överhuvudtaget. Och precis som du säger, idag säger man "den" om exempelvis ett djur som man inte vet könet på och det är kanske inte alltid så trevligt...



Tack förresten! :) Kul.

2012-03-19 @ 20:47:40
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN