Man ska vara beredd på att ta konsekvenserna om man inte följer normerna






Under melodifestivalen hamnade en kvinna i publiken med orakade armhålor framför kameran i några sekunder. Någon (John Captain Batman Strandberg hette han visst) sparade denna bild och la ut den på facebook för att håna och skriva taskiga saker om henne, en jargong som MÅNGA hängde på. Det skrevs saker som att hon var äcklig, att hon borde raka sig och att hon borde skämmas. Ja, du läste rätt - SKÄMMAS.

Att någon ens kan bry sig om detta. Att någon ens orkar spara bilden, lägga ut den på facebook och skapa uppmärksamhet genom att vara otrevlig och fruktansvärt respektlös mot någon annan. Och framförallt att någon tar sig rättigheten att ens säga någonting om en annan människas val att inte raka sig. Men det handlade inte om någon, det handlade många, många individer, och det var både kvinnor och män som tog sig friheten att kritisera en sprudlande glad kvinnas hår under armarna.

Asså förlåt, men VARFÖR!? Varför ens bry sig om någon annans hårväxt? Om hur ofta de rakar sig? Vad har John fucking Captain med det att göra?

Det intressanta är ju att detta ALDRIG någonsin skulle hända med en man. Mäns kroppar kritiseras inte, granskas inte noggrant, skrivs det inga diskussioner om. Och om det gör det, inte alls på samma sätt som med kvinnors kroppar. För våra kroppar är inte en personlig sak, inte en plats för vår egen integritet utan en pryl som ska värderas och tittas på ordentligt innan det sätts ett betyg på den. Den är aldrig vår egen utan alltid allmänt gods.

Om det är någonting som vår kultur säger till oss så är det att utseendet betyder allt. Det är det som det kommer läggas fokus på, även om du är en programledare eller en politiker. Ett tydligt exempel på detta är Expressens artikel, som verkar ha som syfte att hylla de kvinnliga politikerna inför den internationella kvinnodagen men istället slår helt fel och blir en del av utseendefixeringen. Fokusen ligger på kläderna, håret, sminket - inte på vad politikerna har att säga. Eftersom de är kvinnor. Då går det ju inte att lämna ute kroppen - tydligen.


Men återigen till bilden på armhålan. Hanna Fridén blev rosenrasande och tog saken i egna händer. Hon kontaktade de som hade skrivit elaka saker om kvinnan på bilden och förklarade för dem (både på trevligt och otrevlig vis) att det kanske inte var en så smart och schysst idé att kritisera en vilt främmande människas hårväxt. Ett av svaren var följande:

“Om man vet att man ska vara med i tv där tusentals kollar, så får man ju ta den smällen att folk diskuterar detta efteråt. För de flesta brukar oftast raka sig under armarna, det är väldigt motbjudande att ha det. Men visst folk har det ändå! Det är okej! Men då ska man också vara beredd på att det blir konsekvenser, TYCKER JAG!”

Slutsats? Om du som kvinna inte rakar armhålorna, om du låter bli att sminka dig, om du bär för okvinnliga kläder eller om du helt enkelt bara ser för "onormal" ut - då ska du räkna med konsekvenser för ditt odrägliga beteende!

Kommentarer
Jennie säger:

dagens samhälle är alldeles fucked up.



SV ; ja, verkligen!

2012-03-12 @ 20:06:37
Hemsida: http://makeitmatter.papper.fi
Elin Astrid säger:

Åh vad jag hoppas att den där tjejen är så pass säker i sig själv att hon bara garvar åt det. Jag är ännu mer övertygad nu än jag var innan det här att jag gör skillnad med mina orakade armhålor och ben.

Folk behöver se det så att det kanske kan normaliseras någon vacker dag.

2012-03-13 @ 09:52:29
Hemsida: http://elinastrid.blogspot.com
Mikaela säger:

Vad tänker folk med nu förtiden?

2012-03-14 @ 19:45:01
Krok säger:

Nog för att det är riktigt vidrigt och fjantigt att kommentera på det sättet över kvinnans orakade armhålor. Men, det ger faktiskt ingen ursäkt till dessa jämförelser kvinnor och män emellan. Det är inte första gången man läser om att män inte granskas eller förlöjligas.

Hur ofta har man inte skrattat år män och deras håriga r*var? Män som låter näshåren sticka ut och samla snor? Öronhår? Ölmage? Apben etcetera? Det finns mycket även på manskroppen som förslöjligas.

Personligen ser jag ett problem i att just kvinnor ska offermärkas så fort tillfälle ges. Det blir mycket snyft, och ofta ska allt skyllas på arga, vita män. Problemet jag ser i detta är att detta i sig skapar skillnad mellan könen, och faktiskt får kvinnan att framstå som det svagare könet.



Nu menar jag inte att du skrev detta inlägg över huvud taget, för jag håller med, Kapten Fladdermus gjorde bort sig, men samtidigt är blir det ganska uppenbart vad som fattas honom med sitt prepubertala beteende. Tjejbaciller liksom.

Men, det jag tycker att många kvinnoförsvarare gör som misstag är att alltid jämföra sig med män på det här sättet. Som sagt, folk skrattar över mäns hårväxt också, men det är helt enkelt inte lika vanligt att ett hårigt an*s dyker upp på melodifestivalen. Men nog är det möjligt att en man med långa näshår hade förudmjukas likväl som denna stackars kvinna.

Faktum är trots allt, att all hårväxt som kommer av naturen bör ses som lika naturligt. Sedan är det en smaksak vad man föredrar.

Själv tycker jag att orakade armhålor kan vara väldigt attraktivt, men det beror på hur håren växer och så vidare.

Samma med ögonbryn, har man naturligt fin form på dem, tycker jag att det är finare att låta dem vara.

Men min, eller någon annans åsikt ska inte påverka en annan människas val.



Med Vänliga Hälsningar.

2012-03-14 @ 21:50:45
Laks - den djurrättande feministen säger:

Krok - Mäns kroppar objektifieras inte alls lika mycket som kvinnors, däremot säger jag inte att det inte sker. Vi lever i ett ytligt samhälle där lycka mäts i hur många rynkor man slätat ut och vilka kläder man har.



Jag förstår hur du menar, att kvinnor blir som offer om man hela tiden uppmärksammar fall som dessa. Men vad är alternativet? Jag tycker det är bra att det pratas om högt och tydligt. Just detta fall har väckt mycket tankar och åsikter hos folk.

2012-03-15 @ 17:16:11
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Solidaritet över gränserna säger:

Ja, jag säger då det; alla de stackare som lagt upp nedsättande kommentarer på den bilden - och personen i fråga som brydde sig om att lägga upp den - är nog enbart rädda, fega och vilseledda stackare, som är livrädda för att hamna utanför den utstakade stigen, fastän de troligtvis inte vill annat än att lämna den, då den inte skapar annat än misströst, sorg och elände.

Jag hoppas och ber att jag lever att se den dagen då alla kommer vara modiga nog att vara dem de i sanning är; att folk vågar stå upp mot den stora maktapparaten som styr våra liv och val, för den blir enbart stark för att vi låter den bli det; om vi alla står upp mot den, har den inte en chans!

2012-03-16 @ 10:49:36
Hemsida: http://djurratt-veganism.blogspot.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN