Det enda jag ser är ett par 14-åringar i målbrottet som desperat söker efter bekräftelse







Igår satt jag och glodde på ishockey-VM med syrran (det är hon som är engagerad, själv brukar jag aldrig kolla). Det var spännande då och då, lite national-känsla och några "kom igen nu då!". Sen är det ju den där andra delen av sporten också - bråken. När fullvuxna män går till attack mot varandra som om de hade tränats till att bete sig som renrasiga kamphundar. Och jag skäms, jag skäms så mycket för det är faan inte okej att våld ska vara underhållning - åtminstone inte riktig sådan.

Det syns så tydligt att det är någonting gravt fel med mansrollen idag. För jag tror inte att det här enbart handlar om sporten, om önskan att vilja vinna och ilskan gentemot motståndarna. Nej, det handlar om mansrollen. Det handlar om en strävan efter att bli ansedd som tuff och cool och häftig. Det enda jag ser är ett par 14-åringar i målbrotten som desperat söker efter lite bekräftelse från åskådarna. Det är inte testosteronet som ligger bakom detta - det är vår kultur.

Kommentarer
Julia säger:

Haha, jag håller med! Det var på sporten häromdagen som de var så upprörda för att två hockeyspelare som blev arga på varandra, valde att inte slåss. Tittarna, publik, sportjournalister och tränare blev upprörda för att de inte bråkade alltså..!

2012-05-12 @ 19:23:06
Hemsida: http://ohjuliet.blogg.se/
Sarah | en glad (men lätt irriterad) vegan med skivintresse säger:

Håller med om problematiken... vill samtidigt träna MMA... hm. :P

2012-05-13 @ 10:16:58
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Kak säger:

Åh, jag håller med! Det är så bedrövligt med hela den här tuffhets- och våldsgrejen i hockey. Det är ju inte meningen att spelarna ska tacklas och slåss vad jag har förstått. De ska åka runt efter pucken. Ändå blir det utvisningar varje match för att spelare har varit våldsamma mot varandra, och det verkar vara helt okej, inga konstigheter. Att bryta mot reglerna och vara våldsam hör till. Hur många NHL-spelar har sina originaltänder till exenmpel? Glorifierat våld är vad det är.



Jag vill dock protestera mot din kamphundsliknelse. Inga hundar oavsett ras slåss frivilligt på liv och död med varandra om inte dumma, vidriga människor har varit inblandade.

2012-05-13 @ 10:33:36
Hemsida: http://kak.blogg.se/
Laks - den djurrättande feministen säger:

Kak - Jag tänkte på kamphundar som hetsas av sin husse/matte, inte kamphundar i sig :)

2012-05-13 @ 10:53:13
Hemsida: http://laks.webblogg.se/
Kak säger:

Jag är aningens överkänslig mot alla negativa ord mot kamphundar och hugger direkt. ;)



Jag förstår att du inte menade något illa för du verkar vara en ytterst vettig människa, men jag ser det som mitt uppdrag att försvara kamphundars (och alla djurs) rykten till varje pris så det kändes viktigt att påpeka det där ändå.

2012-05-13 @ 11:29:48
Hemsida: http://kak.blogg.se/
Anonym säger:

hej laks!



har en liten fråga till dig, skulle vara kul om du ville svara på den i ett inlägg!



min pojkvän bor i en villa, och i ca 1 månad nu har det flyttat in en (ovälkommen) råtta. den har alltså bott typ "i golvet" eller hur man ska säga, man har kunnat höra den krypa omkring på nedervåningen på nätterna. råttor är, som du kanske vet, fulla med massa bakterier osv. den här råttan har då alltså varit inne i skafferiet och gnagt sönder allt där inne (och det går ju inte att äta något som en gatråtta har pillat på just pga bakterier), bitit sönder deras "vattenslang" till diskmaskinen två ggr så att den har varit obrukbar och vi har fått diska för hand. den har alltså ställt till med väldigt, väldigt mycket problem, även förutom just att den tagit sönder saker, det är ju inte så trevligt att veta att en råtta kan kika fram under diskbänken när man ska ta ett glas vatten på kvällen. min pojkvän & hans pappa fick nog till slut och bestämde sig för att försöka döda den "för hand" (de hade satt ut råttfällor tidigare, sådana där råttan fångas i en bur, men det hjälpte inte). för någon dag sen skjöt dom den med ett luftgevär och den dog på en gång.



jag själv är vegitarian och har tyckt att hela grejen varit ganska jobbig, eftersom jag tyckt synd om råttan men samtidigt vet jag ju att den inte kan vara kvar i deras hus då den kommer att förstöra mer saker. och man kan ju inte "straffa" en råtta om den gjort något dumt liksom, som man kan göra med människor. nu är min fråga, vad tycker du om det där? tycker du att det var okej att min pojkvän & hans pappa sköt råttan? jag själv har varit rätt splittrad i vad jag tycker, och enda sen den dog har jag tänkt "Jag måste fråga Laks vad hon tycker" eftersom att du ger väldigt bra perspektiv på saker.



förlåt för lång och jobbig kommentar, men skulle verkligen uppskatta om du svarade!

2012-05-13 @ 15:33:32
Hanna säger:

Nämn aldrig "kamphundar" i ett sånt samanhang.

Alla är ju lika mycket värda,så då är det väl inte okej att trycka ner på några vissa hundraser.

Känner många så kallade "kamphundar" som är MYCKET snällare och pålitligare än både golden och labbar!

2012-05-13 @ 18:29:04
Laks - den djurrättande feministen säger:

Hanna - Återigen, jag syftar på kamphundar som blir hetsade och tränas till att bli aggressiva. Jag gjorde en liknelse för att förstärka texten helt enkelt.

2012-05-13 @ 19:15:07
Hemsida: http://laks.webblogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN