Är hundägare dumma i huvudet?

"Människor som ser sig som ägare av en annan individ är dumma i huvudet, ja."
Sistergnu
 
Lady Dahmer skrev om att hundar kan vara farliga för barnen, och därför ska man lära barnen att inte rusa fram till okända hundar och börja gulla med dem. Jag skulle vilja vända på det. För för mig så är det inte främst av säkerhetsskäl man inte ska klappa okända hundar, utan av respekt. För hur i helvete skulle jag själv reagera om en främling sprang fram och började pilla på mig?
 
Hundar finns inte till för att bli petade på. De är inte till för att på något vis behaga oss människor eller underhålla oss. Precis som jag skrivit förutJag är trött på klapp- och kelhörnor där kaniner och marsvin ska behaga barnen som går förbi. Jag är trött på "vill ni hålla?" och djur som flyttas runt som vandringspokaler. Jag är trött på snoriga förskoleklasser där varje unge ska få peta på ormens hud varsin gång. Sluta pilla på djuren!
 
Låt hundarn vara för i helvete. Hur svårt kan det vara? 

Kommentarer
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Skönt att det fanns många kloka människor som förklarade att det inte är av elakthet de inte vill att barnen ska avstå att springa på hunden, utan för att hunden ska få andrum och kanske inte är van vid barn.

Har aldrig varit en sådan där unge som ska hålla på och klappa hela tiden, hade svår hundfobi i många år och blir fortfarande skraj för större/energiska hundar. Och sedan kom insikten att de är levande individet med känslor, och rädslan utvecklades till respekt ^^ Katter har jag alltid gillat, men börjar nu bli halvskraj för. De är svårare att läsa av än hundar x) Men om en katt ser hotfull ut brukar jag bara stå stilla, titta bort och se allmänt ointressant ut så katten hajar att jag inte har tänkt yxmörda den. Funkar rätt bra ^^

2012-11-19 @ 14:59:42
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Matildaa säger:

Jag skulle bli flyförbannad om någon bara går fram till min hund (här undrar jag förresten vad man ska säga om man har en hund eftersom man nu inte kan äga någon?) utan att hon själv bjuder in till det. Puh. Är människan okej med det och hunden okej med det så är det okej, annars inte, vilket håll det än kommer från.

Svar: Min hund kan man väl säga, tycker jag. Folk säger ju min syster, min bror, mitt barn... Jag tycker bara att det kan vara jävla långtradigt med att kalla sig för hundägare. Man säger väl inte barnägare om föräldrar? Istället för hundägare brukar jag bara skriva husse/matte (här skulle det vara effektivt med ett könsneutralt ord! xD).
Laks

2012-11-19 @ 19:46:04
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Matildaa säger:

Det har du rätt i! Haha, ja, det har jag aldrig tänkt på... Det vore något!

Svar: :)
Laks

2012-11-19 @ 22:04:27
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Anonym säger:

Du har rätt, fast sen finns det hundar som faktiskt uppskattar att bli klappade också. Tänker främst på retrievers och spaniels, brukar vara riktiga gosmonster. Även amstaff brukar vara riktiga kelgrisar.
Jag är själv hundägare och mina hundar gillar inte att bli klappade sådär av okända människor. Men det ligger i deras natur och raser, dem hälsar gärna med att sniffa på handen men "ska" enligt rasen/rasstandarden inte ha något intresse för okända människor. Mig och min familj gosar dem gärna med men tilochmed mina vänner är dem inga kelgrisar mot. Dom måste verkligen KÄNNA en person, och då är dom lojala som sjutton.
Om barn kommer fram och frågar om dom får klappa så säger jag alltid "om dom vill". För jag vill inte ta ifrån dom rätten att välja själva, JAG bestämmer inte vem dom ska gulla med. Oftast så vill dom inte, speciellt inte min ena, min yngsta vill ibland(sällan) och då får han det.

2012-11-20 @ 12:10:36
Jonas säger:

Förslag:

1. Hette
2. Hatte
3. Masse
4. Hussmatt/matthuss
5. Hundare
6. Mockolocko

Kanske inte könsneutralt?

:)

Svar: Men väldigt roliga ord! :)
Laks

2012-11-21 @ 00:21:07
Hemsida: http://bipolarsjukt.wordpress.com
sistergnu säger:

Faen, jag har inte hunnit läsa bloggar den här veckan, så jag missade ju helt att du hade citerat mig. <3

Svar: Hehe :P
Laks

2012-11-24 @ 14:12:33
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN