Kärlek är väl alltid bra, varför smutskasta den?

 
 
Läste ett inlägg hos Moralfjant, där hon frågar sig varför det alltid är lite uppseendeväckande med stora åldersskillnader i kärleksförhållanden.
 
Det där är så jävla svårt. Jag har alltid tänkt att det är äckligt/konstigt/fel med stora åldersskillnader (speciellt om det är mannen som är äldre, för män är äckligare... eller nåt... typ...), men nu på senare tid har jag börjat ifrågasätta det. Vem är jag att tycka till och döma folks förhållanden? Jag tycker ju verkligen inte att homofober ska få hindra/förpesta homosexuellas kärleksförhållanden, så varför ska jag sitta och döma ut de som blir kära i en mycket äldre/yngre person? Det är lite samma som med västerländska män som gifter sig med thailändare. De förhållandena döms också lätt ut, trots att vi egentligen inte har en jävla aning om hur det ser ut för dem i deras vardag eller hur det gick till när de träffades.
 
 
Kärlek är väl alltid bra, varför smutskasta den? Nä, fy jag måste verkligen sluta upp med att få dem där impulstankarna som bara kommer, tankarna som säger att vissa människor ska få vara kära och andra inte. Fy på mig.

Kommentarer
Ulli säger:

Bra insikt! Automatiska tankar som kommer upp,får man jobba med hela tiden ;)

2012-11-09 @ 13:28:59
Anonym säger:

Vill bara ställa två frågor!

1. Vad är det för fel på ekologisk mjölk då? Jag har sett många gånger att de faktiskt mår bra. Bortsett i från att de blir slaktade när de är fem år. Men de får vara ute minst 6 månader.

2. Mörk choklad, kan det vara oveganskt? Ville märken av mör choklad kan man lita på?

Svar: 1. All mjölkproduktion har en sak gemensamt; att kalven tas från kossan. Det innebär en fruktansvärt stress för en förälder att bli av med sitt barn, det är bara att föreställa sig hur det skulle kännas om ens nyfödda barn skulle tas ifrån en. I naturen skulle en kalv dia i 6-12 månader, och de flesta kvigor skulle stanna med sin mamma livet ut. Djurrätt handlar om att alla djur ska ha rätten till sina egna liv; att slippa bli plågade, utnyttjade och mördade. Hur utnyttjadet/plågandet/mördandet går till är egentligen ganska oväsentligt - det är ändå fel.
2. Ibland är det oveganskt, det kan vara skummjölkspulver i ibland. Jag tycker faktiskt att den godaste mörka chokladen är billig bakchoklad, den brukar jag köpa! Tänk på att när det står "mindre än 0,5 %" efter någon av ingredienserna, så betyder det egentligen "kan innehålla spår av". Det är alltså veganskt, bara att produkten är gjord i samma maskin som någonting som innehåller ingrediensen.
Laks

2012-11-09 @ 15:09:11
Ines säger:

Sant. Jag smutskastar ingen kärlek tror jag, men är skeptisk mot förhållanden som snarare verkar baseras på normer, strukturer och kultur. Bli gärna tillsammans med en thailändare, men då ska det vara kärlek åt båda hållen! Inte bara för att man "ska" gifta sig vid en viss ålder eller för att slippa vara "ensam". Sen kan jag nog anta att det är så fast det inte är sant ibland också.

2012-11-09 @ 16:45:06
Hemsida: http://depressed.webblogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN