Panerad f*sk

 
En grej som jag verkligen saknat ibland sedan jag blev vego är panerad fisk. Jag minns grundskoletiden, när varje gång lärarna sa att "idag blir det fisk!" så blev alla barn nedstämda och muttrade för sig själva. Längst bak stod jag och hoppade, för jag älskade verkligen dem där panerade bitarna med den där utsökta dillsåsen och potatisen och citronen...
 
Senast jag var på Good Store hittade jag panerad f*sk, en produkt som jag aldrig tidigare sett. Mina tankar vandrade direkt till dem där skolmatsminnena och jag rusade direkt hem och lagade till en traditionell fiskrätt. Det blev väldigt gott:
 
 
+ Jättegod, och i alla fall som jag minns fisksmaken så är detta väldigt likt
- Fanns vissa små, sega, klumpar i som inte var så fräscha
 
Annars: Jättebra!

Kommentarer
Amanda säger:

Jag förstår inte grejen med att låta vegansk och vegetarisk mat efterlikna "köttmat". Jag menar varför heter det vegköttbullar, vegbiffar osv? Och nu panerade saker som ska efterlikna panerad fisk? Även till smak?

Svar: För att jag älskar panerad fisk men vill undvika att döda fiskar. Jävligt smidigt tycker jag.
Laks

2012-11-28 @ 20:44:25
Moralfjant - fuckar upp din världsbild säger:

Det är väl jättebra att vegmat liknar köttmat, så att dom som gillar kött men bryr sig om miljön/djuren/egna hälsan ändå kan go veg utan för mkt uppoffringar.

Svar: Exactly.
Laks

2012-11-28 @ 23:57:40
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se
Elin | GreenBean säger:

åh, ser skrämmande likt ut tycker jag. spec med potäterna och såsen till, utan sallad. är sprecis som back in the old (good) times! Måste testa! :)

och angående tidigare kommentar: varför skulle man ge upp smaken av saker man gillar när det är helt vegetabiliskt? Jag har fortsatt med "schnitzel" (vegansk då), för att jag gillar smaken. varför slopa substitut bara för de liknar animalier? har aldrig fattat...

Svar: Som att det skulle vara någon konstig princip man har, att man inte får äta mat av vissa smaker. Man blev ju inte vego liksom för att man har ett problem med hur bacon smakar, man blir vego för att bacon är gjort av grisar. Skulle det komma (vilket det verkar ha gjort faktiskt) ett substitut som inte innebär död för grisar så är det väl inga problem. Käka på liksom.
Laks

2012-11-29 @ 15:17:35
Hemsida: http://greenbean.spotlife.se
Elin | GreenBean säger:

ja visst finns det substitut för bacon! :)

2012-11-29 @ 21:18:36
Hemsida: http://greenbean.spotlife.se
Anonym säger:

Jag kan ibland tycka det är lite läskigt med en del veganska produkter som är för lika köttvarianten. Känns för bra för att vara sant :)


Svar: Första gången jag fick seitan, det var på en restaurang, så blev jag helt livrädd och trodde att dem av misstag (eller inte) blandat i kyckling i min mat. Var så fruktansvärt likt. Kocken fick komma fram och berätta att "nej, det är ingen fara, det där är seitan...".
Laks

2012-11-29 @ 21:58:59
Emma Hå | shoes and beyond säger:

Vill gärna veta vad de har i den som gör att den smakar fisk :P Det är väl oftast en doft/smak man använder om något som blivit gammalt eller ruttet.

//Emma Hå

Svar: Huvudingrediensen är vete, så det är ingen proteinbomb direkt. Vad som ger smaken vet jag inte. När jag säger att den smakar panerad fisk så menar jag egentligen inte att den smakar fisk, ty panerad fisk fisk smakar inte riktigt som fisk... X)
Laks

2012-11-29 @ 22:20:43
Hemsida: http://emmahas.se
Maja säger:

Veganismen är för alla! Jag som är äcklad av kött kan skippa liknande saker också, medan köttätare inte har något att be om ursäkt för.

2012-11-29 @ 23:05:08
filippa säger:

Lånade lite bilder från din blogg igår på kossor och grisar osv då jag och min syster hade en redovisning om varför man inte ska äta kött. Vi berätta om hemsk heter som hände för dom stackars djuren , visa bilder, berätta om hur det var dåligt för miljön osv detta var då på ett naturbruksgymnasium där dom föder upp slaktsvin och kossor så det var ett känsligt ämne, och efter vi nervöst framfört detta så var dom två kommentarerna: Ja det här fick ju inte mig att vilja bli vegetarian direkt -Ne inte mig heller!

Anyways min poäng är att jag tycker det är väldigt bra av dig att du fortsätter med denna blogg även om du antagligen får mycket motargument. Har följt din blogg väldigt länge och den är väldigt peppande och bra! Du fick mig att bli vegetarian och hoppas på många fler! så tack! :D

Svar: Vad modigt gjort! Det är svårt att påverka så inbitna köttätare, så ta det inte så hårt. Kanske var det flera som satt och ifrågasatt sitt köttätande tack vare er presentation och kanske börjar tänka om. Tack för berömmet! :)
Laks

2012-11-30 @ 08:42:13
Hemsida: http://ffilippa.webblogg.se
Nicole säger:

Vart fick du tag på den? skulle själv vilja smaka, har alltid gillat fisk (innan jag blev veggie självklart), bor i en liten ort och stör mig ofantligt på att det är så dåligt utbud på både vegetariskt och veganskt här. tycker lite synd om mig själv :p

Svar: Från Good Store i sthlm!
Laks

2012-12-05 @ 12:26:05
Hemsida: http://visombryrossomdjuren.blogspot.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN