En man är en man, och en kvinna är en mamma

 
 
Här kommer ett exempel på det där skojiga fenomenet som särbehandlar kvinnor och män. När en man intervjuas om sitt arbete fokuseras det på arbetet. När en kvinna intervjuas om sitt arbete kommer det alltid in frågor som "men hur tar din man det här? Dina barn då?". Hon presenteras också nästan alltid som "tvåbarnsmamman", inte som Cady Coleman, astronauten. 
 
(Förövrigt så tycker jag att rymden är fett cool, ville bli astronaut när jag var liten!)
 
Ett annat exempel på detta fenomen är i nyhetstidningar. När en man begår ett brott/blir utsatt för brott beskrivs han som "mannen" bara. När det istället skrivs om en kvinna blir det ofta "trebarnsmamma mördad". Ganska intressant egentligen. Tror nästan att jag aldrig har sett en man beskrivas som "trebarnspappa" någonsin. En man är en man, och en kvinna är en mamma.

Kommentarer
Anna säger:

jo, för någon vecka sen när en man hade ramlat ner på spåret och blivit rånad så stod det fasktiskt i tidningarna "tvåbarnspappan" elr "småbarnspappan" om jag minns rätt, dock är jag inte helt säker.. det är iof det ända exemplet jag kan komma på

Passar på att tacka dig för din blogg, du har nog räddat många djur genom den, jag tror inte jag är den ända som blivit vegeterian av o läsa den. Just nu håller jag på o försöka sluta äta fisk som varit mitt största födoämne sen jag blev vego, satsar oxå på vegan de nya året, har redan slutat med att mjölkprodukter så nu är de äggen kvar, o känner faktiskt att ju mindre animaliska fetter, proteuner osv jag får i mig så mår kroppen så mkt bättre! alla runt om mig har sagt att de aldrig kommer funka för att jag tränar så mycket, men hitttills har de gått super o tror inte de kommer bli några problem :))

Jag o djuren tackar dig iaf för att du hjälpt dom att få fortsätta leva :)

Svar: :D
Laks

2012-09-22 @ 08:59:25
Amanda säger:

Oj, jag har sett uttrycket trebarnspappa flera gånger i olika sammanhang, även vid mord..

Svar: Hm, kanske bara jag som missat det då.
Laks

2012-09-22 @ 09:15:43
Syntkatten | Samhällskritisk vegan och syntare med skivintresse och säger:

Tror jag set ganska ofta att om.den utsatta varit förälder har det kommenterats ganska ofta men jag vet inte hur ofta det inte näm. Heller. Det känns som något som säljer tidningar iaf.

Svar: Har faktiskt aldrig sett det själv.
Laks

2012-09-22 @ 10:36:39
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN