Män är ju av naturen mer benägna att vara otrogna och allmänt elaka

 
 
Åhhh. Suck. Bajs. Blä.
 
Är så jävla trött på allt snack om att män av naturen är på ett visst sätt. Att kvinnor biologiskt sett är mer omhändertagande, att män skulle vara mer risktagande, mer benägna att vara otrogna och allmänt elaka. Jag har sett lite för mycket Sex And The City de senaste dagarna där Samantha babblar på om att kvinnor faktiskt får tåla att män bedrar kvinnor och förlöjligar dem. Män är ju sådana. Det är biologiskt. Jag har också pratat med min antifeministiska pappa lite för mycket som "givetvis håller med mig om att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och behandlas lika, men vi är ju olika! Glöm aldrig det!". Hur ska vi kunna behandla könen lika när vi alltid ska ha i åtanke att vi är motsatser?
 
Jag undrar om köns-segregerings-förspråkarna (långt ord!) skulle kunna prata lika lättvindigt om att "det finns ju vissa biologiska skillnader mellan mörkhyade och vita! Vi är ju olika!". Så därför ska alla invandrare bo i Rinkeby och Tensta och Rosengård? Därför ska vi ha olika förutsättningar? Särbehandlas? Om någon rasistisk jävel yttrade en åsikt om detta sjuka tänk skulle de direkt bli nerskjutna av massor av motargument och anses vara det dem är - rasister. 
 
MEN. När sexister yttrar sig om att vi skulle vara olika, kvinnor är si och män är så - då är det ingen som reagerar på samma sätt. På dagis kan pedagogerna referera till barnen som flicka & pojke men aldrig som invandrare eller svensk. "Men det är ju ett faktum att hon är en flicka?" Det är även att faktum att hon och hennes familj invandrade från Irak, men om man konstaterar det genom att kalla henne för "invandraren" eller "irakiern" är det rasistiskt.
 
Om vi nu vill att alla människor ska vara lika mycket värda, ha samma rättigheter och behandlas lika oavsett vart vi kommer ifrån, hur mycket pengar vi har, hur vi ser ut eller hur många x-kromosomer vi har så måste vi överge alla onödiga etiketter som bara begränsar och ofta bygger upp osanna förväntningar om personer. Jag vill ha samma noll-tolerans mot sexism som det idag finns mot rasism.

Kommentarer
Matilda säger:

Det kliar i mina fingrar som sjutton men jag ska vara tyst och försöka lära av dig istället för att motsätta mig när du skriver om sådana här frågor.
Älskar när du skriver om djurrätt och jag lugnt kan luta mig tillbaka och njuta av att hålla med till 100 % på allt du skriver.
Du är så himla klok.

Svar: Tackar! :D Det låter som att du inte håller med mig i denna text, eller har jag fel? :P (alla måste inte tycka likadant hela tiden!)
Laks

2012-09-01 @ 13:43:59
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Sarah säger:

Hear, hear! Väldigt bra och tydlig jämförelse tycker jag!

2012-09-01 @ 14:12:40
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Amanda säger:

Det ÄR skillnad på män och kvinnor, och det inte bara fysiskt. Vi har olika hormoner i olika mängder i kroppen som alla påverkar oss på olika sätt. Män blir mer "flockledare", mer överbeskyddande men också mer risktagande. Kvinnor blir lugnare mer omhändertagande och så vidare. Så är det och det är inget du kan ändra på.

Svar: Men är inte det i sådana fall väldigt sorgligt? Om det nu är som du säger, är inte det ännu en anledning till att uppfostra barn neutralt? Att behandla alla lika?
Laks

2012-09-01 @ 17:04:43
Amanda säger:

Varför skulle det vara sorgligt? Det är så vi är. Det är våra gener som säger att vi ska vara så. Jag tycker att man bara kan vara i sitt barnuppfostrande. Träffar du någon snubbe som person är mer "kvinnlig" medan du är mer "manlig" och ni skaffar barn då är det väl det ni får utstråla till dem. Är båda "på samma nivå" är det väl det man får utstråla då.

Svar: Fast jag tror väldigt starkt att våra olikheter beror på att vi uppfostras olika. Om man helt plötsligt skulle börja uppfostra och behandla alla ljushåriga på ett sätt och alla mörkhåriga på ett annat, skulle vi få exakt samma resultat som vi idag har på de olika könen.
Laks

2012-09-01 @ 23:02:03
sistergnu säger:

De som gör generaliseringarna som jag ser ovan i kommentarsfältet tenderar att ha bristande kunskaper om kön. Alla personer befinner sig på en skala i manligt och kvinnligt, inte på den ena eller den andra punkten. Vår kultur och vår historia gör dock att vi gärna sätter en definitiv gräns mellan manligt och kvinnligt som sällan överensstämmer med verkligheten, varken när det gäller biologiskt och socialt kön.

2012-09-02 @ 00:27:49
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
Matilda säger:

Nej, alltså jag håller i princip med dig i allt du säger. Men att jämföra det med mörkhyade och ljushyade känns som en annan grej. Det finns ju faktiskt biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men inte mellan vithyade och mörkhyade.
Dock är ju det totalt oväsentligt egentligen då det är psyket man dömer en människa efter.
Och psyket avgörs ju inte om vi är kvinna/man/mörkhyad/ljushyad/osv/osv. Jag svamlar :)

Svar: Det är precis det jag menar med inlägget :) Håller med dig!
Laks

2012-09-02 @ 01:47:29
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com/
Anonym säger:

Det finns väl visst vissa biologiska skillnader mellan vit och mörkhyade, huden t.ex, den ena är mer anpassad för att klara av höga varma temperaturer och den andra höga kalla temperaturer.

Bra inlägg.. Love the genus death.

2012-09-02 @ 18:44:13
Angelica säger:

Åh, så rätt du har! Pratar om det här med neutral uppfostran och genus med folk i min närhet, men de verkar inte förstå någonting av vad jag säger. Skönt att veta att det finns folk som tycker som en själv ibland :)

Älskar jämförelsen! Hade inte kunnat uttrycka mig bättre själv :)

Hittade hit för ett bra tag sen nu, började läsa för att du skrev om genus, kvinnoförtryck etc. men läser nu även alla texter om djurrätt. Jag själv är inte vegetarian eller vegan, men du har rätt i precis allt du säger! Därför har jag börjat tänka mer på vad jag äter. Ville väl egentligen bara säga att du har lärt mig mycket om djurhållning och inspirerat mig till att äta mindre kött och mejeriprodukter! TACK!

Svar: :D
Laks

2012-09-17 @ 18:35:33
Hemsida: http://attbaravaramig.wordpress.com


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN