Alla är olika för i helvete

Ett av de farligaste misstagen en kan göra, och som dessutom många gör, är att tro att alla människor fungerar likadant. Jag ser och hör det hela tiden. Personer som går runt i världen och ser sig själva som universums mittpunkt och sina egna tankar och åsikter som universella sanningar. Personer som ifrågasätter andra människors val för att de själva aaaaaldrig skulle kunna blablabla. "Bo på landet? Nej fy vad hemskt! Alla som bor utanför städerna är det synd om!". Antagligen inte, eftersom de som bor där (i alla fall de vuxna) har valt av egen fri vilja att flytta dit/stanna kvar där. Bara för att personen ifråga anser att det skulle vara jobbigt att bo på landet betyder inte det att alla andra människor känner likadant.
 
Och det stannar inte där. Det kan handla om vad som helst. Den värsta är väl ändå när visst folk ifrågasätter kärleken mellan två personer som råkar ha samma kön. Äckligt och vidrigt tycker dem då. Men vet ni vad? Om ni tycker att det är så jävla vidrigt och äckligt att ha sex med någon av samma kön - ha inte det då! Ni slipper! Men kom för fan inte och försök få de människor som trivs med det att sluta. Din sanning är inte alltid min sanning liksom. ALLA ÄR OLIKA.
 
Kroppsbehåring. Även där tror folk att DERAS uppfattning är den enda sanna. Det är äckligt att ha hår under armarna. Även feministerna som låter bli att raka tycker det är äckligt - innerst inne (för jag är bäst och alla tänker och tycker som jag!). Nej! Jag trivs med mitt jävla armhålehår och jag tycker det är bekvämt och snyggt och därför tänker jag låta det fortsätta finnas där.  
 
Skolan är den plats där allt det här blir som mest tydligt och dessutom där det gör som mest skada. Där ska hundratals barn och ungdomar tryckas ihop på samma område, ha samma krav ställda på sig, tvingas göra samma saker och bete sig likadant. Och alla dessa förväntningar helt oberoende av barnens olika bakgrund, personligheter, viljor, åsikter och tankar. Alla ska bara vara likadana. Men det går inte. Och det märks. Det är därför skolan är en riktigt vidrig plats att vara på, det finns ingen plats för DIG. Bara för personen som ska ställa sig i ledet och beta av uppgift efter uppgift och bita ihop och vara glad.
 
Alla är olika för i helvete. Lär er.
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Så sant!

2013-08-17 @ 16:34:15
Hemsida: http://nattstad.se/penniepennan
Selma säger:

Hej, först av allt vill jag säga att man verkligen blir inspirerad av att läsa din blogg. Jag kommer ihåg att jag för mer än ett år sedan läste den och bestämde mig för att bli vegetarian efter att ha läst dina inlägg.
Jag hoppas det är okej att jag citerade (och länkade dig) ett av dina inlägg som du skrev ang. genus och kvinnoförtryck i min blogg?
MVH, Selma.

Svar: Tack så mycket! Självklart, jag blir bara glad :)
Laks

2013-08-18 @ 21:51:46
Hemsida: http://visstedueller.wordpress.com/
en lama säger:

jag delar din sanning, din sanning är min sanning i detta inlägg.

fuck skolsystemet, det nya betygssytemet är så sjukt, inte nog med det du skrev utan också att vi ska vara så FELFRIA, minsta fel och du sänker dig enormt, allt du kämpar för är som förgäves. i vår ålder har många problem och vi kan inte vara på topp hela tiden, men det skiter dom i. vi ska vara felfria fyrkanter


ah

Svar: Jag håller med om att det nya betygssystemet är mycket svårare och mer krävande. Upplever dock att många av mina lärare inte följer reglerna om hur man ska betygssätta (alltså att man inte kan få t.ex. C så länge varenda en av kriterierna till C är uppfyllda). Gillar att det finns fler steg, men hatar att kraven har ökat och att de som har såna där riktigt jobbiga känslor att de måste få högsta betyg måste kämpa ännu hårdare än vad de behövde förut. Ett MVG är ju liksom inte ens i närheten så svårt som ett A.
Laks

2013-08-18 @ 22:09:56


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN