Hästkött

Det där med hästköttet asså. Varför är det så uppseendeväckande egentligen? "Ånej, det där djuret jag åt igår var inte alls en gris, det var en häst!". Typ lite samma grej som "Ånej, det där barnet jag piskade igår, hen var inte alls polack, hen var svensk!". Det gör väl lika ont ändå för offret? Speciesism. 
 
Folk har en koppling till hästar. De har sett dem, de har kanske till och med ridit på dem. Hästarna är ju dem där mysiga, söta djuren som alla gillar och som alla barn vill sitta på. Grisar? Nej, dem ser vi inte speciellt ofta. Det är kanske därför vi inte riktigt bryr oss om dem, för vi känner dem inte. Grisarna kan skrika, plågas inne i betongbyggnaderna och vi lyfter inte ett finger för att försöka göra någonting åt det. Det är så det ska vara liksom. Men om en häst eller hund får genomlida samma sak då jävlar!
 
Men dem djuren vi får se då? Kossorna som ligger på ängar och tuggar gräs hela somrarna (vart dem är på vintern funderar inte många över)? Varför känner vi inte ånger när vi tuggar i oss kokött? Korna känner vi ändå bättre än grisarna och kycklingarna. Antagligen för att slaveriindustrin lyckats förklä utnyttjandet av just kor i en något vackrare förpackning. Ni vet vad jag talar om; ARLA. Deras sätt att få folk att tro att livet som mjölkko är suveränt är väldigt övertygande. Jag var själv övertygad. När folk köper mjölk ser dem ängarna framför sig. Vad dem ser framför sig när de köper köttet av samma djur vet jag inte. Antagligen bara produkten - köttet. Inte individen det en gång var. Hur annars skulle någon kunna köpa det?

Kommentarer
Idun säger:

Min syster drar alltid det värstaste argumentet, nämligen; "Men jag vill faktiskt veta VAD det är jag stoppar i mig, är det något fel med det eller?". Har hon någon aning om vad det är i bearnessåsen hon åt till köttet? Nej, men det räknas tydligen inte.

2013-02-28 @ 00:16:29
Hemsida: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
Emma. säger:

Jag tycker det är lika hemskt att äta häst som gris, men det som gör mig förbannad i den här frågan är att mat ska innehålla det det står att det ska innehålla, absolut inget annat. Hatar att dom kan lägga i annat i mat än vad som ska va där. Hur kan man då va säker på något man köper?! :o :s

Svar: Jo det är definitivt sant. Förväxlingen seitan - kyckling skulle ju inte jag bli sådär jätteglad över (nej jag ser typ inte skillnad på seitan och kyckling.. xD).
Laks

2013-02-28 @ 06:43:21
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Amanda säger:

Vad jag har märkt så reagerar folk starkast över att produkterna är märkta med nötkött men innehåller hästkött. Många skulle kunna tänka sig att äta hästkött, men i så fall vill de också veta att det är just hästkött. Sen finns också risken att hästköttet innehåller resterna från mediciner som kan skada människor, något som (förhoppningsvis) inte ges till nötdjur innan slakt. Jag har själv hållit på med mediciner som inte får ges inom 60 dagar före slakt. Men det är inte alltid man planerar det och kan förutsäga att min häst kommer slaktas om till exempel 50 dagar.
Jag för min del rider och kan faktiskt tänka mig att äta hästkött. Framför allt vet jag att svenska hästar överlag har haft ett bra liv, mycket bättre än till exempel slaktgrisar. Sen bör, enligt min och många andras åsikt, en viss mängd hästkött konsumeras för att de individer som går till slakt ska slippa långa transporter till, till exempel, Frankrike.

Svar: Är man djurskyddare så är det faktiskt som du säger, bättre att äta hästkött än griskött. Fast som djurrättare anser jag ju att varken slakt av gris eller häst borde få ske.
Laks

2013-02-28 @ 10:12:12
Madeleine säger:

Blev så arg när jag läste något om det där varpå en man hade sagt "det är synd, vi äter alldeles för lite hästkött i Sverige".

Varför kan man inte bara vara lite klok och säga "vi äter alldeles för MYCKET kött i Sverige" istället? Det vet väl till och med dagisbarn att det äts för mycket kött ur både miljösynpunkt, hälsosynpunkt och djurrättssynpunkt. Varför kan inte vuxna människor bara inse att "okej, det är ett problem och jag vet själv om att jag kan ta bort mycket onödigt kött ur min vardag" istället för att häva ur sig att det bör ätas MER hästkött?

För det vet man ju hur det skulle sluta. Även om hästar idag har det bättre än andra djur som går till slakt så skulle det snart se väldigt annorlunda ut om den industrin växte. Eller så har jag ingen aning om vad jag pratar om, vad vet jag.

Svar: Håller med.
Laks

2013-02-28 @ 13:14:29
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

På tal om ARLA och mjölk. Berättade för killen att det är dåligt med mjölk. Han fick typ panik och ba "det kan inte va saaaant, bönderna och kossorna och ängarna och allt det goda i livet OH NOOO".

Svar: Haha X) drömbilden krossades mot den kalla hårda verkligheten
Laks

2013-02-28 @ 14:44:59
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Jag tycker inte det är så farligt egentligen att det kommit in hästkött i diverse färdigmat, men jag håller även med sidan som säger att det SKA vara 100 % nötkött om det är vad som står på förpackningen. Jo, hästar kan ha behandlats med medicner, men för att människor på allvar skulle påverkas av det genom hästkonsumtion, skulle man behöva äta kilovis med häst - vilket jag inte ens tror att den mest inbitna köttälskaren gör. (Hen äter nog fina styckesdelar från ko och oxe.)

Nu har jag inte ätit kött på snart två år. Innan dess åt jag däremot all slags kött - ko, gris, häst, lamm, hjort, ren, älg, ripa, kyckling, kalkon... Detta trots att jag tyckte om hästar och lamm. (Känner många med moraliska problem att äta dessa av anledningen att "de är så söta." Okej, då ska jag rösta på Centern i nästa val för att jag tycker Annie Lööf är snyggare än Jonas Sjöstedt.) Skulle jag fortfarande äta kött, skulle jag nog inte dra mig för att prova på kängurukött i Australien eller rent av den ökända hunden i Kina. (Och fugu i Japan, med risk för livet!) Min gräns där har alltid gått vid fridlysta arter, oavsett om det rör sig om panda, elefant, orm eller krokodil.

2013-02-28 @ 15:52:54
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Matilda säger:

Precis som föregående håller jag väl kanske med om att ifall det står att en produkt ska innehålla något specifikt så ska det ju stämma.
Dock kan jag, trots att jag haft egna hästar i 12 år, inte förstå logiken hos människor som utbrister "åh gud, jag har ätit hästkött, HUR KUNDE JAG?" för att i nästa minut stå och tugga på en varmkorv av griskött.
Sedan blir jag rent ut sagt förbannad när folk propagerar för att vi ska äta mer hästkött i Sverige. Ja, jag kan förstå att det är bra för de svenska hästarna att slippa de plågsamma djurtransporterna, men vad händer när folk successivt ökar sin hästköttskonsumtion då?
På Island äter man mycket hästkött och därför föds hästar också upp i syfte att bli mat, precis som kor, grisar och hönor föds upp för köttets skull i Sverige.
Ät mindre kött överhuvudtaget och nöj er. Och har ni häst - skicka dem inte till slakt, ge inte bort dem (för då kan de hamna hos slaktköpare/lurendrejare).
Det är väl dock mest travare som inte är tillräckligt bra nog för travet som skickas till Italien tyvärr.
Världen vore så mycket bättre om folk bara la av med sitt köttätande.

2013-02-28 @ 17:15:33
Syntkatten | samhällskritisk och vetgirig säger:

Jag har verkligen missat den här delen av skandalen, är folk verkligen upprörda om att det är fel djur som äts bara för att det är en häst? Jag har uppfattat det som att det mer handlar om att varan varit felmärkt. Som om det hade varit fläsk isf. nöt bara eller vad som helst.

2013-02-28 @ 18:00:03
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok säger:

Jag äter i och för sig kött, men inte gör jag någon större skillnad på vad det är för djur, så länge det är djur som gått ute, fått bra mat och behandlats väl. Därför äter jag i princip inte halvfabrikat, för där mals i princip det allra sämsta ner. Jag tror att vi behöver prata mer om det i Sverige.

Svar: Inga djur som föds upp och dödas för sitt kött behandlas väl.
Laks

2013-02-28 @ 20:14:05
Hemsida: http://fragaugglan.se
Ebba säger:

Jag kunde inte sagt det bättre själv! Fast på ett sätt så känner jag ändå veganen i mig när folk snackar om att dom blivit lurade på köttet typ -Haha rätt åt dej din äckliga mördare, kan du äta gris kan du äta söta fina snälla hästar idiot (inte för att jag tycker att man ska äta hästar).

2013-03-01 @ 00:11:52
young fire säger:

Jag hörde enligt mig, ett ganska knäpp argument: "men om man käkar färdigmat bryr man väl sig inte om vad det är för kött i maten? Kött som kött, liksom". Herre gud, liksom. Jag menar, tänk om någon (mot förmodan, men man vet ju aldrig) skulle vara alergisk mot häst i mat? Ps, jag tycker grisar är jättegulliga. Kanske gulligare än hästar till och med. Är jag ensam eller? Ds.

2013-03-03 @ 13:59:38
Hemsida: http://youngfiredotnet.wordpress.com
Jojjohanna säger:

Jag tänkte aldrig på djuren jag åt förut. Men nu när jag inte äter, nöt, kyckling, fläsk, kött så kan jag få ånger över att äta en räka. Min syn har förändrats, och jag tror att det är positivt.

2013-03-06 @ 21:29:53
Hemsida: http://thebestforeverandnever.bloggplatsen.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN