Nästintill ensam i universum

Och så kommer djurrätt upp igen som samtalsämne i klassrummet och jag börjar fundera över ifall jag ändå inte ska flytta till något veganskt kollektiv i Blekinge och slippa konversera med speciesister för resten av livet. Sen kommer jag på att ja, juste, alla jag känner och älskar är speciesister, och att alla dem i klassen som jag gillar egentligen har konstiga åsikter när det gäller andra varelsers rätt till liv eller död. Enda lösningen är att låta mig själv bli arg för en stund, samla mig, prata om något annat och sedan glömma bort händelsen. Det finns tyvärr inte så mycket annat att göra när man är nästintill ensam i universum om att tycka något så självklart som att plågeri och mord är fel. 
 
Hur hanterar ni detta?

Kommentarer
Same.. Allways. The same. säger:

Samma sätt. Försöker läsa såna bra bloggar som dina och massa vegan tumblr shit. Det finns tyvärr inte mycket en kan göra. Jo, typ ställa sig vid tågstationen och vänta på att tåget ska köra förbi och då uppstår ett jättehögt ljud. Men sen väntar du på att alla passagerarna som ska av vid hållplatsen går av. Och då skriker du högt som in i helvete! Då har en typ skrikit ut en del av sitt hat till mänskligheten. Det finns en mycket hög chans att 99% av människorna är köttätare. Spring sen så att ingen kommer med tvångströja.

2013-02-21 @ 20:49:38
emma. säger:

Åh.. det är så svårt att hantera detta. Är det mina vänner som jag älskar så försöker jag oftast skaka av mig det för jag vill inte bråka med dom.. men min klass som jag skiter i typ.. (gillar inte dom) bryr jag mig inte om vad dom tycker om mig så jag försöker komma med argument så fort det tas upp.
Men jag känner likadant, vissa dagar vill jag bara flytta ut i öknen och aldrig behöva träffa människor som medvetet o gärna stödjer mord och misshandel.
När det är så självklart för mig liksom? och för dig? och många andra som tur är.. varför förstår vissa men vissa aldrig?

Svar: Frustrerande är bara förnamnet.
Laks

2013-02-21 @ 20:52:25
Hemsida: http://emmalottaa.blogg.se
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Brukar först bli arg, sedan skratta inombords åt att många är obildade, eller åtminstone för lata för att tänka.

Svar: Jo det är en bra taktik X)
Laks

2013-02-23 @ 08:58:34
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

Så jävla glad att jag inte fattat grejen. Fyfan, krigar redan mot majoriteten med mina genushäxe-åsikter, tänk att on top of that INTE vara speciesist (om speciesist innebär att tycka att människor är mer värda än djur).

OMG jag skulle inte kunna ha några vänner kvar!

Fett coola ni alla är som orkar! Verkligen.

/Mvh speciesist som försöker fatta men inte gör det. (vilket stör mej eftersom det ju är JAG som ska skratta åt obildade människor som är för lata för att tänka! aargh)

Svar: Att du kan säga att du är speciesist tycker jag är imponerande bara det. Det är dem som inte ens vågar tänka efter som vi skrattar åt, så inte dig ;)
Laks

2013-02-23 @ 12:05:41
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se/
Anja säger:

Moralfjant- Varför tycker du att människor är mer värda än andra djur?

2013-02-23 @ 23:09:17
Matilda säger:

Jag vet att jag ofta uppfattas som otrevlig när denna fråga kommer upp men jag kan verkligen inte hjälpa det: "Men vad äter du dåååå?"
Helvete. Vilken fråga som helst utom den. Tror hatet för just den frågan beror på erfarenheten av att den frågan oftast har tusen olika följdfrågor som sedan eskalerar i att bli totalt oväsentliga kommentarer som "MEN BACON ÄR JU SÅÅÅ GOTT!". Nej, bacon är inte gott, det tyckte jag inte innan heller. Puh.

Svar: Folk tror typ att man som vegan lever på isbergssallad och gurka. Dem i min klass har slutat fråga den frågan eftersom dem ser vad jag får för mat varje dag i matsalen (oftast fräschare och godare mat än vad dem får).
Laks

2013-02-24 @ 00:00:32
Matilda säger:

Ja, jag vet. Sedan tycker jag den frågan är så jobbig att svara på av någon anledning för mitt svar tenderar alltid att bli typ "Allt utan animalier?", eller när jag är sur "Bönor.". Haha. Och håller med angående maten i skolan. Jag var inte ens vegetarian hela skoltiden men åt alltid vegetariskt ändå för den maten var fräschare. Vegan blev jag först efter gymnasiet tyvärr.

2013-02-24 @ 12:11:41
Moralfjant - ung och uppkäftig genushäxa säger:

Anja - det är enkelt.

Jag är människa, därför värderar jag människor högre. På samma sätt som vargar värderar vargar högre än människor/andra djur I guess. Värderar min egen art högre, helt enkelt. Har svårt att se att även en som inte är speciesist, helt ärligt tycker att djur och människor är lika mycket värda. Om en nu va tvungen att välja på att mörda en random människa eller en random gris/fluga/marsvin (kan inte bli straffad) och inte svarar djuret, tja, då är en nog ganska ensam om det. Fast vad vet jag.

Och nej det funkar inte att säga jag är kvinna därför värderar jag kvinnor högre än man för vi är samma art.

Men visst om jag ska gå ut från mig själv och min partiskhet (låtsas att jag inte är människa typ) så har väl alla varelser på jorden samma värde.

2013-02-24 @ 21:24:16
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se
sistergnu säger:

Distans, distans, distans.

Svar: Det är den strategin man får köra på helt enkelt :/
Laks

2013-02-24 @ 23:01:16
Hemsida: http://sistergnu.blogspot.com/
Matilda säger:

Jag har ofta funderat över det som Moralfjant skrev nu angående huruvida man skulle välja att döda ett djur eller människa.
Jag håller med om att ifall man absolut inte visste något om individen så skulle jag kanske välja människan (är dock inte helt säker, hemskt nog). MEN om jag kände djuret och inte människan så hade valet varit lätt. T.ex. min hund versus okänd människa. Hade jag känt människan och inte djuret hade valet också varit väldigt lätt, då hade jag ju valt människan!
Enkelt men enfaldigt kanske.

2013-02-25 @ 13:33:44
Anonym säger:

Lätt människa. Jag har aldrig hört talas om hur en hund stoppar in påtända fyrverkerier i en människas mun och tejpar igen. Människans grymhet är något av en annan värld (nej, just det.. det är vår värld). Jag tycker mer om andra arter än min egen. No fucking shame. What so ever.

Och hur dödar vi djur/människa i detta uppmålade scenario? Jag antar att det är injektion som vid avlivning/eutanasi. Är det med kniv, pistol, potatisskalare eller annat vidrigt tillhygge skulle jag aldrig övervägt att göra det. Hade tagit mitt eget liv.

Svar: Håller med.
Laks

2013-02-25 @ 17:48:43
bibi säger:

Jag frågar folk varför de äter kött o de säger men det är ju så himla gott. ..sedan när jag säger men är det inte hemskt att de måste dö för att du skall bli mätt när du kan äta annat...då vill de inte höra mera och pratar man om slakten då vill de inte höra mera...människan är egoistisk..för mig är det också helt främmande...döda något för att bli mätt ..nu käkar jag bönor o mår toppen..o ingen dog för min skull känns bra.

2013-02-26 @ 08:05:27


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN