Dem där förbannade könsrollerna

Vilken indelning man än gör - oavsett om man sätter män mot kvinnor, svarta mot vita, stornäsor mot smånäsor eller blondiner mot brunetter - så kommer man alltid att finna generella skillnader mellan grupperna. Blondiner kanske generellt sett gillar slalomåkning mer än brunetter. Folk med små näsor kanske generellt sett är fysiskt starkare än folk med stora näsor. 
 
På samma sätt som folk idag tror att killar har större biologisk benägenhet att gilla ishockey och bilar än vad tjejer har. 
 
Att en majoritet av blondinerna visade sig gilla slalomåkning och en majoritet av smånäsorna visade sig vara fysiskt starka behöver inte nödvändigtvis innebära att ALLA blondiner älskar slalomåkning och att ALLA smånäsor har jävligt starka muskler. Om några generationer skulle resultaten antagligen se helt annorlunda ut, men då har fördomen och normen att majoriteten av en viss grupp är så här slagit rot. Och då tror vi att vi ska vara så och därför säger alla åt oss att vara så och därför är vi så. Och när vi har vuxit upp säger vi till våra barn att dem också ska vara så. Och så fortsätter det. För alltid. Tills några enstaka personer vågar tänka själva.
 
Jag vågar påstå att hela idén med att kvinnor är på ett sätt och män på ett annat, är inget annat än en stor fet jävla bluff. Det finns hormoner och det finns x & y-kromosomer men det är inte dem som bestämmer ifall en person gillar att hålla på med smink. Det är inte dem som säger åt män att de inte ska gråta. Det är normerna, fördomarna. Dem där förbannade könsrollerna.

Kommentarer
Lesthi säger:

WORD! Så sjukt bra formulerat. Måste faktiskt ta och dela detta på facebook.

Svar: :)
Laks

2013-01-03 @ 17:28:34
Hemsida: http://lesthi.blogspot.se/
Madeleine säger:

Ja herre gud vad ska man säga. Det är så skevt så man ibland inte fattar hur folk orkar.

2013-01-04 @ 17:23:43
Hemsida: http://falseadvertising.blogg.se/
Kak säger:

Hej Laks! Jag ville bara säga att jag blir så himla glad när jag läser din blogg. Det är skönt att det finns empatiska tänkande varelser att stärka sig med dagar då det känns lite specialhopplöst med mänskligheten.

Själv har jag väldigt svårt att sätta ord på allt som känns fel med världen, då är det skönt att läsa här och hitta lite konkreta argument till nästa gång jag känner att: "Fan, nu borde jag stå upp för vad som är rätt på något vis!".

Du är svinbra, låt aldrig någon sänka dig!

Svar: Tack :) det värmer!
Laks

2013-01-04 @ 21:31:46
Hemsida: http://kak.blogg.se
angelica säger:

Jag delar nog också! Har själv många gånger försökt förklara just det här för folk, men INGEN förstår... Blir så trött. Tack för att du sätter ord på mina tankar och för att jag kan hänvisa hit när jag inte orkar argumentera ;)

Svar: tack! :D
Laks

2013-01-22 @ 18:20:27
Hemsida: http://attbaravaramig.wordpress.com
Jojjohanna säger:

Bra skrivet!

Svar: Tack :)
Laks

2013-02-04 @ 13:49:35
Hemsida: http://thebestforeverandnever.bloggplatsen.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN