Jag är ju nykterist

Jag är ju nykterist. Vägrar dricka alkohol. Vägrar cigg och kaffe och andra droger också för den delen. Det finns många anledningar till detta. Det smakar skit, jag inte vill bli full och tappa kontrollen över min kropp, det är onyttigt, jag får en svidande och ond känsla i magen av det, men allra mest för att jag tycker att det är sinnessjukt att en så pass farlig drog kan vara så socialt accepterad. 
 
Det finns en sak jag har funderat mycket på. Det är det här med förbud. Ska alkohol vara förbjudet? Heroin och hasch och sånt är ju förbjudet, borde inte alkohol också vara det då? Men det fria valet då? Borde man egentligen inte själv få avgöra om man vill droga eller ej? Jag anser ju ändå att alla personer ska ha rätten till sina egna kroppar (bröstförstoringar, tatueringar, självmord - välj själv liksom), borde jag inte då även anse att personer som vill knarka ska få knarka?
 
Men då kommer vi istället till det här med påverkan på andra människor. För om det finns människor i ett samhälle som gärna förgiftar sin kropp då och då med olika substanser, så kommer det förr eller senare leda till att annat folk påverkas negativt av detta. Rattfylleri. Bråk och misshandel som aldrig skulle skett om personerna varit nyktra. Barn som växer upp med en alkoholiserad förälder. Jag vill bara hindra allt det där. Hur i helvete kan det vara lagligt liksom? Sluta drick.
 
Men rätten över sin egen kropp? Rätten att skada sig själv? Rätten att droga sig själv? Ibland känner jag att, faan, om alkohol är lagligt då borde faan cannabis legaliseras det med. Spara in massor av pengar på att sluta jaga efter folk som säljer de olagliga drogerna. Kanske lägga mer pengar på rehabilitering och stöd för de som faktiskt är missbrukare av alla sorters droger?
 
Äh. Jag vet inte. Vad tycker du?

Kommentarer
Matilda säger:

kluven vad gäller detta och resonerar ungefär som du gör. Varför är vissa droger lagliga och andra inte? Antingen eller tycker jag. Sen kan det ju diskuteras vilka som är farligast men alkohol och rökning påverkar ju i hög grad även brukarens omgivning... Dessutom tynger sviterna av dessa ner sjukvården. Å andra sidan gör ju även rn osund kost det och därför är det ju svårt att dra en linje.
Jag snusar en del och det tycker jag är ok eftersom det endast påverkar mig. Jag dricker även till och från men jag har aldrig någonsin påverkat någon annan när jag gjort det. Jag hetsar inte heller andra till att dricka utan var och en gör som den vill.
Anledningen till att jag dricker är för att jag tycker om känslan av alkoholen och för att det är gott men det är inget jag måste göra för att ha kul. Gör man det så har något gått lite fel någonstans tror jag.

Svar: Ja precis, droger är ett problem för personen först när hen verkligen inte klarar sig utan dem.
Laks

2013-01-25 @ 17:05:08
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com
Hannah säger:


Det är en sådan svår fråga .. jag växte upp med en alkoholiserad förälder men frågan om alkohol borde vara lagligt eller ej är svårt att säga trots många dåliga minnen jag har haft i mitt liv på grund av alkoholen.
Jag tror inte att man KAN göra alkohol olagligt, vilka rabalder det skulle bli liksom! De hade ju ett förbud i USA i 20-talet, "förbudstiden". Bland annat står det att en ”lukrativ” och ofta våldsam svart alkoholmarknad exploderade. Det var korruption och försäljningen av starksprit ökade kraftigt. Kostnaden för att upprätthålla förbudet och avsaknaden av skatteintäkter från alkoholen påverkade statens skattekista. Sen tror jag också att det blev en klassfråga om alkohol. Att bara över- och medelklassen hade råd med alkohol för att priset ökade etc cetera.
Men som du skrev i din text skulle det vara guld värt att ge stöd och rehabilitering för missbrukare. Att det inte anses vara skamligt. Jag tror att skammen många missbrukare känner hindrar dem från att skaffa hjälp.

2013-01-25 @ 17:14:42
Schniffen | neurotisk supernörd säger:

Jag är också kluven, men en sak står jag fast vid: inga fler droger ska legaliseras, då det bara ökar spridningen. Är jävligt less på alla som slänger ur sig "alkohol är skit, men marijuana borde legaliseras för det är mycket bättre!" Bara för att jag är emot illegala droger, betyder inte det att jag tycker att alkohol är världens bästa påfund, tvärtom. Rent teoretiskt är jag inte absolutist, men jämfört med andras alkoholvanor, är en halv cider eller en drink en gång i halvåret i princip obefintlig konsumtion. Tycker dessutom bättre om alkoholfria drinkar ^^ Det är den goda smaken jag är ute efter - inte ruseffekten. Och där är det en sak till jag ogillar: "Men det FINNS drinkar som inte smakar alkohol!" Argh! Jag orkar inte alltid förklara mig, utan drar ibland den helt sanna historien att vi har leversjukdomar i släkten. Då håller folk käften. Men det borde inte behövas. Undrar hur ofta folk får frågan "varför dricker du?" Antagligen inte lika ofta som nykterister får frågan "varför dricker du inte?"

Svar: Det är alltid de som avviker från normer som får alla frågor. Varför äter du inte kött/dricker inte sprit/rakar inte armhålorna?
Laks

2013-01-26 @ 12:15:11
Hemsida: http://schniffen.blogg.se
Grisen säger:

För det första vill jag säga att det känns skönt med människor som är lik en när det känns som att man är ensam. Jag avstår själv ifrån alkohol, kaffe, cigg och allt vad det nu heter.

Det är konstigt att droger är förbjudna när alkohol inte är det. Jag tänker på det du skriver om hur man påverkas för folk gör farliga saker när de är fulla också och det är sjukt varför det inte är förbjudet med alkohol som med droger. Sedan vet jag inte om förbud är bra alla gånger eftersom det kan få människor att bli mer desperata och göra ännu farligare/allvarligare saker för att få tag i det de vill ha.

Svar: Det är så jag också tänker. Förbud kan ofta ha omvänd effekt, när det är någon man INTE FÅR göra blir det helt plötsligt mycket mer spännande (som med tonåringar vars föräldrar FÖRBJUDER sina barn att ens smaka alkohol).
Laks

2013-01-26 @ 14:02:37
Moa säger:

Jag är nykterist och tycker egentligen att inga droger borde vara tillåtna. Den absoluta friheten att göra precis vad man vill är överskattad och alldeles för hyllad. För vad man än gör så påverkar det andra människor/varelser, självmord, droger, köttätande, i dessa fall på ett mycket negativt sätt. Men hur man ska hantera problemet när alkohol redan är så kulturellt förankrat är skitsvårt.

Svar: En del av mig tycker precis som du.
Laks

2013-01-26 @ 22:24:09
Emelie säger:

Egentligen känns det självklart att alkohol ska förbjudas, att låta människor dricka gift är ju sjukt. Den olagliga marknaden skulle säkert bli större, men i det stora hela tror jag konsumtionen ändå skulle minska. Vuxna som dricker ett glas vin eller två till maten skulle förmodligen inte köpa svart ifall det förbjöds, jag tror de flesta skulle tycka att det inte var värt det.

Det man måste vara försiktig med är väl att döma rätt personer till rätt påföljder, så att inte alkoholister straffas för sitt missbruk, vilket görs mot drogberoende idag. Jag hatar straff generellt men särskilt i dessa fall, hur tänker man egentligen när man låser in missbrukare på fängelser?! Att de ska "lära sig en läxa" och bli av med sin sjukdom utan vård?? Herregud, sätt dem på psyk/rehab/rättspsyk/någonstans där de faktiskt kan få hjälp att komma ur det istället!

För övrigt, har du sett Genusfotografens senaste granskning? (http://www.genusfotografen.se/?p=2705) Så himla vidrigt, både som vegan och feminist...

Svar: Mådde illa när jag tittade på dem där vidriga bilderna från fisketidningen.. Så jävla äckligt. Posera med lik, liksom? Eller soon-to-be-lik...
Laks

2013-01-27 @ 10:10:19
Hemsida: http://simshistorier.blogg.se
Anja säger:

Jag tycker att alla droger borde legaliseras. Jag tycker att dert ska vara ens eget val vad man vill göra med sin egen kropp. Men man borde samtidigt höja straffen för brott i samband med droger, som tex. rattfylleri. Bara för att vissa inte kan hantera droger behöver inte det gå ut över alla.

2013-01-27 @ 19:14:44
en lama säger:

jag tycker att varje människa ska ha rätten att själv bestämma över sin kropp, sitt psyke. sig själv helt enkelt. vill man knarka, så får man göra det. det är ens egna liv och staten har ingen rätt att lägga sig i det.
DÄREMOT så är det väl klart att staten och polisen och så ska lägga sig i ifall ens användning av vad det nu kan tänkas vara påverkar människor i ens omgivning negativt. att man t.ex börjar slåss när man är full eller gör sånt man inte kunnat tänka sig göra nykter och förstör för andra, ja då får man väl räkna med konsekvenser.

hmmm det är en stor fråga.. en svår fråga. all respekt i alla fall till dig för att du står emot en norm i samhället.... och skiter i att dricka alkohol för att det inte är det du vill.

2013-01-28 @ 00:10:51
Emelie säger:

Anja: Att straffen höjs för drogrelaterade brott kommer knappast att göra brotten färre. De som inte kan hantera droger behöver inte straffas, de behöver lära sig att hantera drogerna.

2013-01-28 @ 07:57:13
Hemsida: http://simshistorier.blogg.se
Lisa - MondoCane säger:

Jag anser att det borde vara lagligt, men att det givetvis skall fortsätta vara olagligt att genomföra skador mot andra människor när man är berusad eller drogpåverkad.

2013-01-29 @ 23:28:54
Hemsida: http://mondokanel.wordpress.com
Stephi säger:

Dricker inte heller alkohol eller röker, men varför inte kaffe? Inte för att jag dricker så mycket kaffe heller.

Alkohol dödar. Bilolyckor, misshandel, våldtäkt(inte för att man kan skylla det på alkohol...) så mycket sker med alkohol i blodet. Därför känner jag typ om alkohol är lagligt varför är inte cannabis lagligt? Allt handlar typ om kultur. I Sverige har vi en konstig fyllekultur och det sups jävligt mycket, tyvärr lite för mycket(sveriges traditioner måste bevaras right ;)?)

Svar: Det är det där med kulturen och normerna kring alkohol som jag avskyr. Idag blir folk irriterade om de träffar en nykterist som säger det rakt ut att hen är det (oftast). Fel tycker jag.
Laks

2013-01-30 @ 22:58:10
Hemsida: http://palsternacka.blogg.se/


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN