"Okej" kött och de ständigt bortglömda fiskarna



För ett tag sedan var det någon som frågade mig vad jag tyckte var det mest "okej" köttet att äta. Jag svarade att det är omöjligt att komma med något, eftersom för mig finns det ingen animaliskt produkt som kan kopplas ihop med ordet "okej". Allt är förtryckande så oavsett om en köper det dyraste, mest ekologiska och kravmärkta köttet så skulle det fortfarande inte vara bra. Det är nog där folk missförstår oss veganer ofta, vi skiljer oss ju från de mer vanligt förekommande vegetarianerna genom att helt enkelt säga nej till alla sorters våld mot djur. Inte bara det som anses vara det allra värsta.
 
Däremot kom jag med en annan tanke, om en vänder på det kunde jag ju faktiskt komma med svar om vilket kött som är det allra värsta att äta. För mig var det självklart; fisk och kyckling. De är de djur som massavrättas i de största antalen, kastas omkring som om de vore bomullstussar och slaktas på så vidriga sätt att det är svårt att inte må illa när en ser det (hur kycklingar behandlas inför slakt t.ex.). För att få lika mycket mat som en får från en ko behövs många kycklingar och fiskar. Förhållandena på fiskuppfödningar och kycklinganläggningar blir inte bättre av att de behöver vara så fruktansvärt många individer tillsammans. 
 
Många tänker nog att fisk är ett undantag. Det finns en hyfsat stor grupp människor i samhället som drar ner på köttet; undviker kyckling och ko och gris MEN - som gärna slafsar i sig fisk. De bryr sig, men de bryr sig inte om de djur som har fjäll, saknar våra ansiktsuttryck och befinner sig längre ifrån oss i släktträdet. Men som alla numera vet, så känner fiskar smärta precis som alla andra ryggradsdjur. Varför skulle det då vara annorlunda? Varför glöms ALLTID fiskarna bort?

Kommentarer
Emelie säger:

Läste en artikel om olika sorts vegetarianism där de räknade upp prescetarian (äter fisk), pollovegetarian (äter fågel) och flexetarian (äter kött "ibland"). Vegs som äter fisk, fågel och annat kött då alltså, wtf? Jag vet att många vegetarianer äter gelatin, komage (löpe) och lusblod (karmin), men kom igen, det här är löjligt.

2013-07-07 @ 10:23:13
Idun säger:

Förstår ärligt inte varför människor med dessa matvanor överhuvudtaget behöver använda sig av orden vegetarian och vegan? Flexetarian är det dummaste jag hört, antingen är en vegan eller så är en inte vegan. Du kan såklart vara mindre förtjust i det ena eller det andra men varför detta behov av att anamma namn som inte ens passar? (ok, jag vet exakt varför, för att det ger "bryr sig" poäng, vilket gör att de känner sig bättre med sig själva, men still).
Tycker det är rätt konstigt. Antigen bryr en sig väl eller så bryr en sig inte. Att tycka synd om kor men samtidigt slakta kycklingar är ärligt talat ganska äckligt.

Svar: Jo jag håller med på sätt och vis. Men jag hoppas iaf på att många av de som befinner sig någonstans i gränslandet gör det av den simpla anledningen att de är på väg mot veganismen.
Laks

2013-07-07 @ 17:41:47
Hemsida: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
Anonym säger:

Antagligen som du säger. Det är svårare att känna samhörighet + fiskarna lever i ett totalt annat element, alltså vatten. Men ja... Det borde räcka med att veta hur de är individer och att de känner smärta. Fruktansvärt är ordet.

2013-07-07 @ 20:13:21
anna säger:

jag kallar mig inte för vegetarian eftersom jag äter fisk och gelatin och många blir sjukt irriterade när jag säger att jag inte är vego när jag inte äter kött. jag kommer garanterat bli vegan när jag flyttar hemifrån men med mina föräldrar går det inte. undviker dock fisk, gelatin och alla andra animaliska produkter så mkt det går utan att det ska märka.

Svar: Det är alltid bättre att göra så mycket en kan än att inte göra någonting alls.
Laks

2013-07-08 @ 16:31:51
Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa säger:

För att fisk är gott.

Nämen fy fan vad skev anledning. Blir alltid så äcklad på mig själv när jag läser här (men det är bra!). Jag äter fortfarande fisk, är väl fortfarande i processen att slita mig loss från speciestiska normer och värderingar men fan vad tid det tar. Tack för hjälpen iallafall ;)

2013-07-09 @ 23:39:50
Hemsida: http://moralfjant.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN