"Människan är alltid bäst! Människan är alltid bäst!"



 
Tyckte att Sistergnus inlägg hos Lady Dahmer var så jävla bra: 
 
"Först ställer du en fråga som är medvetet löjlig ("ska djur ha a-kassa"?). Sedan gör du observationen att saker är som de är, utan att problematisera dem överhuvudtaget. Slutligen konstaterar du att också du står på förtryckens sida. Tänk om dina genusinlägg såg likadana ut. Jag gissar att de skulle låta typ såhär: 
Ska kvinnor och män vara lika? Typ ha likadana könsorgan eller? HÖHÖ. Nej vet ni vad. I den här världen är kvinnan underordnad och mördas, våldtas och förtrycks världen över. Tråkigt men sant. Och jag håller med. I slutändan är männen ändå lite mer värda."

Kommentarer
Matilda säger:

Sjukt imponerad av både dina och sistergnus inlägg. Jag drog mig ur ganska snabbt för jag blir så arg att jag har svårt att vara saklig... Dock tror jag att jag råkade trigga igång hela grejen med att skriva en kommentar angående hundars värde i café-inlägget så något lyckades jag väl åstadkomma iaf.
Tycker att det är himla bra att de flesta av oss djurrättare är så lugna och håller oss till ren fakta och sunt förnuft. Då kanskr folk inte lika lätt bättrar på sina fördomar angående arga veganer.

Svar: Jag tror jag också skrev något på inlägget innan så det var nog att flera av oss skrev som gjorde henne upprörd. Och tack förresten :)
Laks

2013-03-08 @ 07:51:19
Hemsida: http://higgsr.tumblr.com
Maja säger:

Åh den där diskussion alltså... Jag står alltid på din sida. LD satt bara och skrev onödiga kommentarer...

2013-03-08 @ 07:55:01
Anonym säger:

Så jävla badass du och sistergnu är!

2013-03-08 @ 08:55:03
ladydahmers.blogg.se säger:

Du är fruktansvärt orättvis när du framställer min frågeställning kring rösträtt som seriös eller i stil med antifeministernas argument. Jag menade inte, och detta har jag påpekat ett par gånger, att nån verkligen tycker att djur ska ha rösträtt. Jag ämnade att ställa en filosofisk fråga: vad betyder rättigheter? Är det att alla ska ha samma möjligheter oavsett art? Att jag drog absurda exempel var inte för att jag tror att nån resonerar så eller för att jag tycker det är rimliga sådana, utan för att illustrera att rättigheter inte betyder samma lika. Jag avslutade den delen med att hänvisa till ''rätt till sin kropp'' - och ''rätt till liv''. Och det är där kärnan ligger: vad betyder rättighet? Kan man hävda djurs lika värde om man envisas med att äga dem samt göra det man vill med sina kroppar (detta var alltså en pik till alla husdjursägare som steriliserar, har koppel på, avlar och avlivar).

Jag är inte upprörd men jag är väldigt besviken på hur du väljer att vrida det jag skriver för att passa din agenda. Likaså hur du uttrycker dig ''natashja är nöjd med hur det ser ut, hon vill fortsätta förtrycka!'' vilket är en sanning med modifikation eftersom att jag TYDLIGT sagt att jag INTE är nöjd med hur det ser ut, men däremot ok med att vi äger husdjur, rider på dem och brukar dem. På humana sätt givetvis. Men du väljer att medvetet framställa mig som en som skiter totalt i djuren. Oärligt och fult. Men du har debatterat oärligt från start. Jag fattar att ämnet är viktigt för dig, men det här är är inte konstruktivt.

Svar: Fast att du skulle ha varit ironisk eller på något vis inte menat det du skrev syns inte överhuvudtaget i texten. Jag tolkar det iaf som att du tror att djurrättare vill att djur ska ha rätt till a-kassa och skolgång. Det var ju liksom det du skrev. Det som veganer menar med "lika rättigheter" är att alla varelser oavsett art ska ha samma grundläggande rättigheter. Att slippa bli förslavade och utnyttjade helt enkelt.
Fast du är FÖR djurförtryck, det går liksom inte att komma ifrån. Men du har även förklarat att du tycker att de extrema djurindustrier som idag existerar är vidriga. Där är vi åtminstone eniga. Du tycker att djur ska utnyttjas men inte på vilket sätt som helst. Jag tycker inte att någon ska behöva bli utnyttjad.

Slutligen vill jag bara ursäkta för om jag framställt dig felaktigt, det har aldrig varit min avsikt. Jag vet att du inte skiter i djurskydd. Men för en som är så djupt engagerad i djurrätt som jag är går det inte att låta bli att bli upprörd när någon börjar prata om det och dessutom visar åsikter som går rakt emot mina egna.

Och nej. Jag håller inte med om att jag har debatterat oärligt. Vilken jävla förolämpning.
Laks

2013-03-08 @ 09:35:57
Hemsida: http://ladydahmers.blogg.se/
ladydahmers.blogg.se säger:

tillägg: dessutom har du varit väl medveten om att jag har haft husdjur, använder näbbstövlar, äter animalier, ridit osv. Varför har detta inte stört dig tidigare? Är det för att jag uttalar det högt? För att jag inte tänker hyckla med vad det verkligen handlar om? Jag förstår faktiskt inte din besvikelse/upprördhet? Du visste ju allt detta innan.

Är du besviken/arg på alla som inte är veganer?

Svar: Detta har jag redan svarat på i din blogg.
Laks

2013-03-08 @ 09:39:38
Hemsida: http://ladydahmers.blogg.se/
Syntkatten | samhällskritisk och vetgirig säger:

LD: Problemet med din löjliga frågeställning, oavsett vad din mening varit eller om du tror att folk verkligen resonerar så, är att folk faktiskt tar till detta på riktigt för att förlöjliga debatten. Precis som folk drar till andra saker i debatter kring kvinnofrågor (eller jämför med "HEN, det är ju HÖNA på ENGELSKA!").

2013-03-08 @ 19:22:37
Hemsida: http://syntkatten.weebly.com
Lovisa säger:

Ja heja Sistergnu!! Så bra skrivet.

2013-03-08 @ 19:38:56


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN