Same shit, different name

Det här med förtryck asså. För mig är alla förtryck samma sak i princip. De grundar sig i samma tanke, vi är bättre än dem, dem förtjänar att dö för att dem är så, vi har rätten att utnyttja dem för att dem är så. Sexism, rasism, speciesism. Same shit, different name.
 
Att vara dedikerad feminist/antirasist/annan -ist men samtidigt bortse från de andra förtrycken är lite av ett hyckleri på ett vis. Och självklart är det bättre att vara medveten om ett istället för inga, men det allra bästa vore ju bara att se kopplingen mellan de olika -ismerna. Se att de hänger ihop, att de i grund och botten är samma sak.
 
För mig är det lite som en person som är emot mobbning. Som tycker att mobbning är fel och elakt - om det inte gäller rödhåriga barn då det givetvis är fritt fram att slå, sparka och förnedra. För rödhåriga barn är lite sämre av någon outgrundlig anledning.

Kommentarer
SanityAssasin säger:

Kunde inte hålla med mer. Jag blir nästan MER frustrerad av folk som har sett och förstår vissa strukturella förtryck, men som är totalt blinda inför och förnekar andra, än av folk som inte fattar någonting....

2013-03-11 @ 23:25:44
Mo säger:

Tack Lotta! Du får mej att tänka utanför lådan!
Ger insikt!

2013-03-12 @ 09:45:04
Hanna säger:

Hittade precis din blogg.
Jag blir så äckligt glad av att läsa det du skriver. Skönt att det finns smarta personer i bloggvärlden, och att de blir fler. :)

Svar: Tack!
Laks

2013-03-12 @ 10:48:39
Söderbergskan säger:

Jag håller med helt och hållet, jag läste dina kommentarer i LD's blogg och hittade hit tack vare dina kloka ord. Att vara feminist och sedan skita fullständigt i djurrätt är för mig helt obegripligt och kanske den grövsta formen av hyckleri då det inte alls var länge sedan kvinnan behandlades som ett djur.

Svar: Det var skönt att höra :) tack. Tycker precis som du.
Laks

2013-03-23 @ 22:24:08
Hemsida: http://soderbergskan.blogg.se


Vill du lämna en kommentar?



Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Hemsida:

Vad vill du säga?

Trackback

<< TILLBAKA TILL STARTSIDAN